Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Paolo Robertos nya varumärke – ett finger till mediehusen

Publicerad: 21 Oktober 2020, 11:46

Paolo Roberto fotad 2015.

Foto: Claudio Bresciani / TT

I veckan lanserade Paolo Roberto sin nya e-handel ”Roberto” och gav därmed fingret till Sveriges samtliga mediehus. Tiden då det spelade roll vad DN och TV4 tycker är i och med det förbi, skriver konsulten Elias Nilsson i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

Paolo Roberto

Visst minns vi när Paolo Roberto greps och erkände sexköp? Dagen då medier fylldes med svarta rubriker och vi alla räknade med att hans tid som folkkär var förbi. Det var mindre än ett halvår sedan men i dag tycks många ha glömt. Eller i alla fall förlåtit. 

På Instagram har han fler än 163,000 följare, och i kommentarsfälten till hans bilder verkar ”snedsteget” fullständigt ogjort. ”Forza Paolo”, ”Saknar dina produkter i hyllan” och ”Trevlig helg Paolo” syns under en leende och, vad det verkar, välmående femtioåring. Han lagar mat på svensexor, ger tränings- och mattips som om ingenting hade hänt och påminner oss alla om att ”det är i bekvämlighetszonen drömmar går för att dö”. Hans eventuella skyldighet att hålla sig borta från rampljuset upprätthålls bara av etablerade medier, och eftersom han för längesen verkar ha förlåtit sig själv syns han i stället överallt på sina egna kanaler. Han har inte vett att skämmas, och hans följare skäms inte heller. Sanningen är tyvärr att ganska många inte tycker att det där med sexköp är en så stor grej, men medan de tidigare var tvungna att förhålla sig till vad och vem som syntes i gammelmedia, så kan de nu välja att se förbi det och glida in på @1paolo2 för lite skönt content.

Att han nu lanserar sin egen e-handel ”Roberto” borde inte komma som en chock för någon. Visst är det som Johan Wanloo i Göteborgs-Posten skriver: ”Tack och hej, ingen mer morgonsoffa för dig Paolo”, men det spelar ingen roll, för morgonsoffan bestämmer inte längre. Inte ens ICA bestämmer.

Tack vare internet så har Paolo kvar sin lojala publik trots att han inte längre får vara programledare på TV4. Tack vare internet så kan han kränga sina grejer trots att ICA aldrig skulle ta in dem igen. I internetvärlden finns inga gatekeepers som håller Paolo borta, och helt plötsligt räcker det med att det finns tillräckligt många som vill ha hans olivolja för att den ska säljas. 

Så – låt oss fortsätta cancellera folk. Det känns ju bra, men det är lite skitsamma för människor som Paolo Roberto. Ingen kan ta ifrån någon makten att stänga ute en person från sin plattform, men vet ni - det spelar inte längre någon roll.

Elias Nilsson, konsult 

Läs mer om Paolo Roberto:

Paolos marknadschef talar ut efter skandalen – här är vägen framåt 

Experternas dom över Paolo Robertos comeback: ”Den enda rimliga riskanalysen” 

Experterna sågar Paolo Robertos krishantering: ”Typiskt för någon som inte fått coachning” 

Ämnen i artikeln:

Paolo Roberto

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.