Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Philips-höjdaren: Byråernas relation till Guldägget har gått överstyr

Publicerad: 3 December 2014, 10:29

Joakim Örnstig.

Foto: Andreas Elgstrand.

För en dryg vecka sedan intervjuades jag i Resumé om livet som marknadschef och ett uttalande tog skruv: "Det har faktiskt hänt att jag under min karriär som marknadschef vänt i dörren när jag har sett att byråer haft väggarna fulla med guldägg". Det skriver Joakim Örnstig, nordisk marknadschef för Philips TV.


Ämnen i artikeln:

PhilipsGuldägget

Reaktionerna lät inte vänta på sig, mailboxen fylldes snabbt med glada tillrop, samtidigt som det kom spontana uppskattande telefonsamtal från andra marknadschefer.

Naturligtvis förekom en del ifrågasättande i kommentarsfält och på andra reklambloggar.

Jag är glad över engagemangen och vill till både påhejare och ifrågasättare tydliggöra att det inte är guldägget det är fel på – ett guldägg kan vara kronan på verket som final på en bra kampanj.

Det är byråernas relation till priset som gått överstyr.

Det svenska Guldägget med dess målsättning att belöna Sveriges bästa reklam är bra. Men externa priser tycks dessvärre vara det enda måttet för en skakig byråbransch.

Sveriges kreatörer behöver en bättre målstyrning. Det är lite ansvarslöst av reklambyråernas ledningar att de inte själva skapar tydliga kreativa och affärsmässiga interna mål för sina kreatörer. Istället lämpar byråerna över uppgiften på reklamjurys i tävlingar världen över.

Resultatet ligger sedan till grund för byrån, vem som är bra eller dålig, vem som ska ha löneförhöjning och bonus.

I en tid då det traditionella medielandskapet håller på att packa ihop, när reklambyråledningen beklagar sig över att kundkompetensen är för låg och tycker att reklamfrågan borde vara en ledningsfråga, då är det kanske dags att byrån gör något åt det.

Orsaken till att frågorna kring marknadsföring inte engagerar företagsledningen tillräckligt beror ofta på att reklamen anses allt för oviktig för affären. Och orsaken till att den anses för oviktig är att i en tid då allt mäts, då har byråerna ibland svårt att leverera.

Detta stör förstås dem som mäts på resultatet och som då vill ha mer resultatdriven reklam. Det slutar ofta att vi står där, med reklam som ingen vill ha.

Om byråerna istället tar sitt ansvar och tydligare driver sin verksamhet mot företagets kommunikationsmål och resultatmål, istället för att se om det kan bli guldäggsbidrag eller inte, då skapar vi bättre förutsättningar för kreatörer att skapa bra och kreativ reklam och för kunden som tar reklamfrågan mer seriöst.

Kanske även företagen kan bjuda in byrån och premiera insatser där man når sina mål. Då är det möjligt att byrån engagerar sig hårdare i kundens affär.

Då kanske vi till och med får hela reklambranschen att titta framåt och anta de stora utmaningar man står inför och inte fortsätta köra in huvudet i reklamprisskåpet.

Joakim Örnstig

Ämnen i artikeln:

PhilipsGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.