Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Pitch please”

Publicerad: 2 Mars 2020, 14:33

Patrick Kampmann, strategy lead på Volontaire.

Öppna, betalda och icke kreativa. Patrick Kampmann på Volontaire skriver om hur han skulle vilja att pitcher gick till om han fick välja.


Ämnen i artikeln:

VolontairePitch

Fick frågan hur den optimala pitchen skulle se ut och det är ju ett spännande ämne. Kommunikationsbyråer har hög svansföring gällande pitcher och upphandlingar men när det kommer till kritan så ställer vi ju upp på det mest märkliga av pitcher lite beroende på hur orderboken ser ut för tillfället. Branschen har svarat med att skylla på kunderna men sanningen är nog att det är vi som har devalverat vårt värde, inte uppdragsgivarna som tar möjligheten.

På Volontaire har vi några kriterier för hur vi vill att det ska gå till, baserat på vår erfarenhet från åren vi funnits i branschen. Att vi inte ställer upp i sk ”idé-pitcher” är ett exempel… men det har vi också gjort när omständigheterna varit de rätta (eller de sämsta lite beroende på hur man ser det).

Frågan jag fick var hur vi skulle vilja att pitcher gick till om vi fick välja? Funderade lite och kom fram till några självklarheter som jag listar nedan.

ÖPPNA.

Spontant så borde pitcher vara öppna, dvs att man vet vilka andra byråer som är inbjudna. Det skulle göra det lättare för byrå att kvalificera uppdraget. Ska man överhuvudtaget vara med i startfältet? Transparens här skulle också göra det tydligt vilken roll man har i pitchen. Ibland är man vald som ”wildcard”, ibland ”det trygga alternativet”. Med stängda pitcher är risken att ett tryggt alternativ agerar wildcard och vice versa. Vi har blivit inbjudna i upphandlingar där vi i efterhand förstått att vi sannolikt mest fanns med som referens att ställa de andra deltagande byråerna mot. Vet inte om det är smickrande för någon egentligen. Har dock under mina år aldrig varit med om en öppen pitch. Oklart varför?

BETALD.

Volontaire har aldrig arbetat gratis, aldrig haft ett enda ”pro bonouppdrag” eftersom det förminskar alla inblandade inför varandra. Om en rekommendation ska tas på allvar behöver det finnas en ömsesidig nytta, skin in the game om man vill. Att ersätta de konsulter vars rekommendation man efterfrågar handlar dels om professionalism men är också en hederssak. Vid pitch läggs stora resurser ned och att visa respekt för detta borde vara en självklarhet. Hur mycket? Ingen aning, men det bor respekt i även symboliska summor.

INTE KREATIV.

Kreativa pitcher devalverar kommunikation till subjektiv bedömning av hantverk. Kreativ höjd avgörs i slutändan i det riktiga samarbetet mellan byrå och kund, inte den som ritar finast i pitchen. Det är då viktigast att se till att sätta upp upphandlingen så att förutsättningarna för detta framtida samarbete kan komma till stånd. Här ligger så klart sociala hinder i vägen, det är svårt att ha öppna ärliga och genuina samtal kring svåra saker med människor man inte känner. En grej man däremot kan utvärdera är…

EN RIKTIG REKOMMENDATION.

Om man sätter upp pitchen med syftet att få en tydlig rekommendation så har man bättre möjligheter att bedöma framtida samarbetet. Finns det kapacitet till de resonemang vi behöver kunna ha tillsammans? Är de lyhörda för våra utmaningar? Kan de se på dessa på ett spännande sätt och vilka metoder använder de för att detta kommer att ske? Men vill man få en riktigt bra rekommendation så behöver man dela med sig av …

DET RIKTIGA UPPDRAGET.

Ofta ges byråer ett ”testuppdrag” av fiktiv art. På låtsas alltså. De övningarna är nästan utan undantag bortkastad energi då de leder till resonemang och slutledningar kring ickefrågor. Fiktiva lösningar på fiktiva problem är inte bra underlag för att bedöma hur byrån presterar när det handlar om riktiga investeringar. Personligen har jag aldrig förstått syftet med dessa övningar alls. Det är ju bortkastade möjligheter, man kunde få rekommendation baserat på riktig utmaning. Ge byrån den riktiga utmaningen och bedöm sedan byråns rekommendation givet tid och underlag.

SAMARBETA.

Det är trevligt att lägga upp pitcherna så att man bjuder in till samarbete. Byrån kommer i sin research upptäcka saker som skapar massor av frågor. Det är bra om man då har en process där man, även emellan avtalade möten ger varandra chansen att resonera kring dessa frågeställningar. Dels gör det byråns rekommendation relevantare men det är också ett sätt att lära känna varandra i respektive roller. Det är både trevligt och konstruktivt.

STÄLL FRÅGAN.

En bra pitch bör vara formulerad som en fråga kring den riktiga utmaningen,”Hur kan vi på[insert företag] få hjälp att [önskad effekt]”.

Det är bara att formulera denna riktiga genuina fråga & sedan ge den till Byrån.

Det är inte svårare än så?

Patrick Kampmann, strategy lead, Volontaire

Ämnen i artikeln:

VolontairePitch

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.