Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Polismyndigheten har problem – att samarbeta med influencers är inte ett av dem

Publicerad: 1 mars 2019, 14:42

Att Polisen samarbetar med influencers bevisar inget mer än att det är en av få myndigheter som fattat grejen, skriver Daniel Redgert, influencer och grundare av Redgert Comms.


Ämnen i artikeln:

Daniel Redgert

Under 2017 befann jag mig på min första börsnotering på Nasdaq. Alla var kostymklädda och pratade engelska samtidigt som New York tornade upp sig på skärmarna i bakgrunden. Det var stort för mig. "Är det så här det fungerar på riktigt?", tänkte jag. Jag började konversera med en man och frågade honom vad han ansvarade för under noteringen och han svarade att han skulle se till att informera folk om att företagets aktie nu fanns att köpa. Jag ställer genast en följdfråga – "hur ska du göra det"? Mannen svarar att han har bjudit in Dagens Industri TV för att ställa några frågor, och att han därefter ska skicka ut en pressrelease. "Jag är ingen expert på noteringar och hur det här fungerar – men svenska folket har väl aldrig varit så intresserade av privatekonomi, sparandeoch aktier som de är idag? Vi har börspoddar, aktietwittrare och Economista-gruppen på Facebook med 117 00 medlemmar – varför gör ni inget med dem? Det är väl allmänheten som ska köpa aktien?", frågar jag. Den kostymklädde, i övrigt väldigt trevliga, mannen hade inget svar på den frågan.

Samtidigt jobbade jag med influencer marketing - representerade några av Sveriges största sociala medieprofiler, producerade poddar, sålde samarbeten på Instagram och mycket mer. Jag kände mer och mer att den populära "pressfrukosten", d.v.s.fenomenet där ett antal influencers samlas vid ett bord för att promota en kräm, hade slutat att fungera. Ingen brydde sig längre. Samma sak när det kom till podcasts. I takt med att vi fyllde kanalerna med samma typ av kommersiella budskap så såg vi att lyssnarna i högre utsträckning spolade förbi sponsorbudskapen. Rena köpuppmaningar funkade helt enkelt inte längre. Men det var kunderna vi hade att tillgå – så jag sålde på.

Varje gång jag slog på nyheterna under denna period, och varje gång jag slår på nyheterna än idag för den delen, såg jag debatter om hur gamla företag och myndigheter skulle få unga att utbilda sig till lärare, sjuksköterska och poliser. Ingen av de politiker, experter och tjänstemän som intervjuades i frågan tycktes sitta på svaren till varför man år efter år inte lyckades attrahera sökande till utbildningarna. Det pratades om höjda löner och att mer pengar behövs – men inga pengar kommer. Vad kan man då göra istället? Ännu en utredning om varför saker är som de är? Eller kanske testa något nytt? Lyssna på dem man försöker övertala? Det är så väldigt enkelt att skjuta ett problem framåt och bortåt istället för att ta tag i det nu.

Om du frågar en influencer om vad hen helst vill marknadsföra - en ny kräm eller ett försök till att informera och folkbilda sina följare om en viktig yrkesgrupp, är jag övertygad om att denne skulle svara det senare. Det är dock svårt att fylla sina kanaler med sådant om kunderna inte finns. Samtidigt är jag övertygad om de nya kanalernas genomslagskraft. Fråga den genomsnittlige svensken under 25 hur hen nås av information i sin vardag. Efter de senaste dagarnas diskussion är jag förvånad över att många verkar tro att unga går igång på fysiska mässor och helsidor i DN. Det finns en anledning till att Therese Lindgren idag har fler tittare än vad mångmiljonproduktioner från de stora TV-husen har. Därför blev jag så glad när jag fick frågan om att själv delta i Polisens kampanj på Instagram – "äntligen någon som vågar testa något nytt".

Därför blev jag också så glad när Nasdaq hörde av sig till oss för att hålla i världens första influencerfrukost på Nasdaq – precis på samma ställe där jag några månader tidigare stått och förhört mig om hur en börsnotering fungerar. Vi bjöd in fem av Sveriges största influencers och fem av Sveriges största börsnoterade bolag (representerade i form av VD och marknadsdirektörer) och satt och pratade över frukost. Medverkade gjorde bland annat Tele2, NCC och Ahlsell. Under frukosten kunde vi snabbt konstatera att det finns mycket att göra, att de gamla jättarna har mycket att lära av oss, och att vi har mycket att lära från dem – och framförallt, att vi tillsammans kan göra stor skillnad. Och nu menar vi skillnad på allvar, inte skillnad i försäljningssiffror för ytterligare ett kändisvin.

En snabb googling visar att Polismyndighetens hela budget för 2015 låg på drygt 20 miljarder kronor. Att myndigheten ur dessa miljarder tar 360 tusen kronor (0,0018%) i ett försök till att nå en yngre målgrupp på en plattform de faktiskt befinner sig på är inte mer än ett bevis på att Polisen, som en av få myndigheter, har fattat grejen. Googlar man ytterligare så visar det sig att några helsidor i DN kostar ungefär detsamma. Testa att fråga en ung person i er närhet vilken av kontaktytorna som hen oftast nås av. Polismyndigheten har stora problem, men att man investerar ett i sammanhanget litet belopp för att nå ut till en ung och relevant målgrupp är inte ett av problemen.

Daniel Redgert, influencer och grundare av Redgert Comms.

Ämnen i artikeln:

Daniel Redgert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.