Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Politik i dag – som reklam på 1950-talet”

Publicerad: 12 december 2016, 12:59

Göran Åkestam är opinionsbildare i Resumé.

Foto: Fredrik Thambert

"Vi vet bäst" och "ni vet ingenting" ekar lika tomt nu som "husmors favorit" och "för mannen i farten" gjorde för sextio år sedan, skriver Göran Åkestam på Åkestam Holst.


The million dollar question just nu är förstås hur vi ska stoppa den politiska populismen. Det är bråttom, om bara två år kan ett parti vi knappast ens kunde mardrömma om för femton år sedan, vara Sveriges största. Det har det senaste halvåret lärt oss.

Jag önskar att lösningen var bättre reklam från de demokratiska partierna. Tänk om fem–sex av landets bästa reklambyråer lottade ut partierna mellan sig. Då skulle vi få värderingsdriven, engagerande och underhållande valreklam som lämnade de hårt polemiserande ytterlighetspartierna isolerade och tynande av ointresse från väljarkåren.

Men så enkelt är det inte. För våra gamla partier tänker som varumärken gjorde på 50-talet, före den kreativa revolutionen. Och lika lite som Ryan Air gör bra reklam kan man göra intressant kommunikation för politiska partier som har köpt kommunikationsplanen på ett stenhuggeri.

Jag lyssnade på partiledardebatten i SVT för ungefär en månad sedan. Här stod 50-talets Procter & Gamble och Nestlé och hamrade in BUDSKAP för allt man var värda. "Vi vet bäst" och "ni vet ingenting" ekar lika tomt nu som "husmors favorit" och "för mannen i farten" gjorde för sextio år sedan.

I början av 60-talet insåg några företag att skrytet och felfriheten inte längre fungerade. Att bara den som i verklig mening förmådde knyta an till det liv människor levde, som behandlade sin publik som tänkande och reflekterande, skulle vinna kundernas förtroende. Och kanske viktigast av allt: som inte alltid låtsades vara störst, bäst och vackrast.

Vad krävs för att något liknande ska hända nu, med bara 21 månader kvar till nästa riksdagsval? Eller har det redan hänt? Kanske sitter partistrategerna just nu och omvärderar allt de har lärt och trott på ända sedan de fostrades på Muf­fester och på Bommersvik?

Ja, det är klart att det är så! Medvetna om att läget just nu är verkligt akut, smider de förstås skinande nya planer: Om ett politiskt tonläge som är värdigt, kompetent och respektfullt. Som vågar uttala att ingen vet allt, men att vi har (olika) idéer om hur ett öppet demokratiskt samhälle ska byggas. Eller?

Göran Åkestam
Kreativ rådgivare, Åkestam Holst

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.