Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Politiker, ta oss på allvar"

Publicerad: 16 September 2010, 12:29

Det är åter dags för ett ödesval för marknadskommunikationen – precis som alla tidigare val, skriver Ulf Strömqvist, vd Hilanders och ordförande i Sveriges Kommunikations­byråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikationsbyråerDebattUlf Strömqvist

truefalse

Ulf Strömqvist

Nu är vi nära. Om några dagar vet vi hur det gick. Massvis av medietid och spaltkilometer har ägnats åt alla möjliga frågor inför valet. Utom åt just marknadskommunikationen och dess roll i ett starkt och livskraftigt näringsliv – och därmed som fundament i ett starkt och livskraftigt samhälle.

En oroväckande stor andel av våra politiker associerar reklam endast till avbrott i tv-filmer och papper i brevlådan. Punkt slut. En oroväckande liten andel förstår att reklamen, även benämnd marknadskommunikation, är en av de bärande beståndsdelarna i svenskt näringslivs framgångar, såväl nationellt som internationellt. Ett IKEA utan marknadskommunikation? Ett H&M utan marknadskommunikation? Ett Scania utan marknadskommunikation. Nej, definitivt inte.

Men, det är klart, tar man en av de viktigaste disciplinerna för vårt näringsliv och placerar den under kulturdepartementet, så förklarar det en hel del. Lite konstnärligt ”klipp och klistra”. Så mysigt. Det förklarar den rådande bristen på förståelse och insikt i reklamens roll i samhället!

Oavsett hur det går i valet, så är det dags för en kommande regering att ta marknadskommunikationen på allvar.  Att professionellt, konsekvent och uthålligt arbeta för att bygga starka och väl positionerade varumärken är en livsnödvändighet för varje företag med ambitioner för framtiden.

Därför måste kommande beslutsfattare visa på insikt och förståelse för att det ska bli bra. Ingen annan mångmiljardindustri, dessutom internationellt framgångsrik och erkänd, är så förfördelad och negligerad i svensk politik.

Guldägget, 100-wattaren, Cannes Lions. Lekstugor? Nej, blodigt allvar om man tittar med båda ögonen sam­tidigt. Kreativ reklam ger effekter. Effekter som är av avgörande betydelse för de ekonomiska framgångar som alla företag eftersträvar. Starka varumärkesbyggande reklamkampanjer är investeringar, inget annat.

Så visa respekt, politiker. Omedelbart. Som styrelseordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer kan jag och mina åsikter vara lätt att avfärda som en partsinlaga. Okej, jag överlever det. Men Sverige förlorar på det. Och insikten om det måste man faktiskt ha i beslutande ställning.

Så, det är åter ett ödesval för marknadskommunikationen – precis som alla tidigare val. Om den kommande regeringen lovar att ta ovanstående på allvar, så lovar branschen att fortsätta att ta sitt ansvar när det gäller riktlinjer, policyer, självsanering och god vilja. Och att fortsätta att verka för det svenska näringslivets framgång. Kan vi få en bred partiöverskridande överenskommelse om det, tack?


Ulf Strömqvist

Emmeli Prevorsek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.