Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”PR-branschen behöver certifierade konsulter”

Enligt en undersökning som Internationella PR-förbundet IPRA har gjort är kunskapen kring PR låg hos chefer i större bolag. Därför föreslår Svenska PR-företagen nu en certifiering av konsulter i branschen för att få ett tydligare skrå, kompetensnivå och visa vad PR-konsulter faktiskt gör och kan.

Publicerad: 5 November 2019, 13:36

Branschföreningen Svenska PR-företagen planerar en certifiering av konsulter inom PR.

Foto: Getty Images


Ämnen i artikeln:

Svenska Pr-företagen

En studie gjord av Internationella PR-branschföreningen visar att kunskapen kring PR är låg bland chefer i större bolag. I studien ingår 300 chefer och styrelseledamöter på företag med minst 1 000 anställda. Två av tio visste inte vad PR stod för. Fyra av tio visste inte vad deras PR-team gjorde eller trodde inte att det gav något värde.

När cheferna i studien uppmanades att namnge de fem viktigaste affärsfunktionerna som levererar värde till verksamheten, uppgav endast 13 procent kommunikation som en av de fem främsta. Dock tyckte åtta av tio i studien som förstod vad deras PR-team gjorde, att de levererade bra värde för verksamheten.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

40 procent av cheferna på storbolag vet alltså inte vad PR gör och vad det ger för värde och endast 13 procent ser det som en viktig funktion!! Där har vi som bransch misslyckats totalt med vår egen PR. Slutresultatet blir att PR- och kommunikationsyrket saknar respekt hos de högsta cheferna. Alltså är det av största vikt att vi skapar större insikt i vad PR är och hur det bidrar till företagens och organisationers affärsmål.

Nu planerar vi som branschförening en certifiering av konsulter inom PR. Fördelarna som vi har identifierat är:

1. Kundnytta. En certifiering och olika nivåer på konsulterna tydliggör för köpare av PR- tjänster vilka personer ett team består av, med vilka kompetenser och resurser. Det gör det även lättare för uppdragsgivare att kravställa och skapar en bättre dialog mellan uppdragsgivare och PR-byrå.

2. Stärker förtroende för vår bransch och vårt yrke. Det tydliggör kompetens och erfarenhet hos konsulter och ger oss en kvalitetsstämpel. På så sätt stärker vi både kunder och andra intressenters förtroende för branschen. PR-branschen blir ett ”skrå” likt advokater och revisorer som tar ansvar för den kvalitet vi levererar och utvecklar de konsulter som verkar i branschen.

3. Medarbetarnytta. Det blir tydligare för studenter och nya i branschen vilka olika roller som finns och dess arbetsbeskrivningar. Det blir även en tydligare karriärstege som kan ge branschen bättre stabilitet. På så sätt ökar även branschens attraktivitet för nya medarbetare.

Men det finns även ett antal utmaningar för att nå hela vägen i mål med detta. Det gäller att vi skapar genomslag för certifieringen så att det blir en norm och branschstandard, därför vill vi alliera oss med andra branschorganisationer och få hela branschen att stå bakom detta.

Medarbetare och chefer behöver vara positiva till detta då det kommer att påverka alla, men stärker branschen långsiktigt. I detta arbete vill vi även samarbeta med våra uppdragsgivare. Ett stort jobb innefattar även att hitta avgränsningar och vilka roller som ska certifieras.

Svenska PR-företagen har därför genomfört en workshop om certifieringen och nästa steg är att ta in input från andra branschorganisationer. Så varmt välkomna att börja diskutera. I samband med Svenska PR-företagens årsmöte i januari kommer vi att ha en allmän hearing kring detta och vad vi kommit fram till hittills. Ta din chans att påverka branschens framtid!

Svenska PR-företagen

Ämnen i artikeln:

Svenska Pr-företagen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.