Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

PR och kommunikation – vilka likheter finns det med dejtingvärlden och relationer?

Publicerad: 16 juli 2021, 11:15

Foto: FilippoBacci

Förutom det uppenbara – att bygga och upprätthålla meningsfulla relationer – ställer sig Eskil Blohmé och Anna Wemming sig frågan om det finns flera likheter mellan kommunikation och dejtinglivet. Vilka lärdomar kan vi ta med oss från dejtingvärlden när vi skapar en PR-plan?


Vi kan nog alla vara överens om att kommunikation är A och O, både i relationer och i marknadsföring. Skillnaden är att det oftare är svårare att kommunicera i en relation än vad det är i arbetslivet. Möjligen beror det på att man tyvärr inte lägger ned samma tid och energi på att analysera vad det är man känner, vad det är man vill och än mindre hur man ska sätta ord på det. Det är å andra sidan något som man verkligen lägger krut på i sin PR och kommunikation. Låt oss ta en titt på hur det kan se ut!  

Vilken typ är du ute efter, egentligen?

Många kan titta tillbaka på sin dejtinghistorik och upptäcka en röd tråd. Kanske är det så att man tenderar att dra sig till personer som är konstnärer, sportintresserade eller i lite mer olyckliga fall – emotionellt otillgängliga. Efter en grundligare rannsakan kanske man faktiskt skulle må bättre av att ”skaka om” lite grann och vidga sina vyer. Förändring är generellt sett bra eftersom det innebär att vi också utvecklas – något att kanske ha i åtanke inför nästa dejt. Precis som när vi summerar vilka vi dejtat under årens lopp, behöver vi i vår PR- och kommunikation dra tydliga gränser vilka som ska ingå i målgruppen. Genom att göra så kan du även undersöka hur du på bästa sätt ska arbeta för att nå ut till dessa. En välarbetad PR-plan grundar sig alltid i att vi vet vilka det är som vi vill skapa relation med och vilka insatser vi ska göra för att nå dem. 

Vilka budskap sänder du ut?

Efter att du har slängt ett öga i backspegeln och upptäckt  din röda tråd kan det vara bra att titta närmare på vad det är för budskap som du själv faktiskt sänder ut. Matchar ditt budskap ditt slutliga mål? Om ditt mål är att dejta runt och inte  påbörja någon seriös relation kanske det inte gör så mycket om du också ger lite av ett oseriöst intryck, men om ditt mål å andra sidan är det motsatta – då kanske du behöver bli tydligare i ditt budskap, åtminstone gentemot den du faktiskt dejtar. Sedan är det heller aldrig fel att slänga ut frågan till den man dejtar ”vad är du ute efter?”. Genom att göra det skonar du faktiskt dig själv från en hel del huvudvärk, vilket du troligtvis hade fått om du ägnat tid åt att fundera ut svaret på egen hand. Vilket budskap som man sänder ut kan kopplas till tonaliteten i ett företags marknadsföring. Precis som när man ställer den man dejtar frågan om vad den är ute efter behöver man som företag lära känna sin målgrupp för att veta vilken kommunikation som passar bäst. Vill ni ha en lättsammare ton med glimten i ögat eller mer av ett seriöst intryck och gå rakt på sak? Ni kan ju också välja att ha en seriös ton på er hemsida och en lite lättsammare på era sociala mediekanaler. Men när ni har beslutat det här är det viktigt att vara konsekvent. För om man sänder ut dubbla budskap kan det i slutändan påverka hur helheten uppfattas och intrycket blir mer ambivalent – vilket inte gynnar er i slutändan. 

En klar målsättning underlättar på alla plan

Skapa en tydlig målsättning – vad den än innebär. När det kommer till företag, är målet att fler ska veta vilka ni är? Eller för dig i dejtinglivet, att gå in i en djup och meningsfull relation och lämna singellivet? Eller kanske bara att ha kul och se vad som händer? Saken är den, att ju tydligare målet är desto lättare blir även vägen dit – oavsett om det gäller dejtandet eller företagets målsättning. Dessutom tenderar vi att må bättre som människor när vi vet vad det är vi strävar efter, för det är först då som man faktiskt känner att man kan göra skillnad och påverka. Sammanfattningsvis kan vi se att det finns en hel del lärdomar att ta med sig från dejtingvärlden till PR-arbetet, och att kommunikation i slutändan är avgörande för resultatet.

Eskil Blohmé och Anna Wemming, Mynewsdesk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.