Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

PR och konsten att offra en dam

Publicerad: 26 september 2013, 08:28

Tor Löwkrantz.

DEBATT. Får man ljuga i pr?, var en av frågeställningarna i Almedalen när pr-branschen skulle diskutera sig själv. Vad svarar man på en sådan fråga? Kanske med den liknelse filosofen Sam Harris använder: “I schack är det en väldigt bra grundregel att aldrig förlora sin dam, men det finns uppenbart tillfällen då det är motiverat att offra damen, till och med det enda möjliga att göra”. I ett sådant läge är grundregeln fortfarande sann, skriver Tor Löwkrantz på Wenderfalck om pr-bluffen Miss Skinny.


Förståelsen för pr är i allmänhet liten. Detta är i första hand självförvållat av en bransch som fortfarande har svårt att definiera sig själv och därmed också har svårt att förklara vad och hur man går tillväga. Jag tror att frågan om lögn är felställd. Mer intressant är att fråga sig när en aktivitet övergår från att vara "sann" till att bli "bluff".

För att kontrastera mot disciplinen reklam kan man också fråga sig hur mycket Henrik Lundqvist egentligen älskar Head & Shoulders, eller i vilken mån det faktiskt "plötsligt händer" i lotterier. Årets tidigare branschdiskussioner om lögn kretsade kring Marabous kampanj Black, en diskussion som bygger på att man aktiverat ett reklamdrivet koncept med pr-verktyg. I fallet Black hängde den påhittade nyheten om Tommy Nilsson inte alls ihop med produkten eller ett syfte. Det hela var otydligt och det faktum att AIK i en handvändning kunde kapa kampanjen säger något om det. Hur har Marabou nu bäddat för sin framtida kommunikation?

Frisk & Fri, Riksföreningen mot ätstörningar har nu gjort något helt annat. Med kampanjen Miss Skinny har man satt fokus på en specifik sakfråga, genom en aktivering som relaterar mycket tydligt till verksamhetens kärna. På samma manér som modebranschen har man spelat på normativa ideal och använt sig av samma kommunikationsmetoder. Hela aktiviteten är i sig ett sätt att lyfta den sakfråga man vill påverka, på etablissemangets villkor. Att bunta in detta med andra exempel i kategorin "bluff" är att ta i.

Det är ju som bekant väldigt svårt att förutspå framtiden men en kvalificerad gissning är att Frisk & Fri just nu skapar goda relationer till en omvärld som inser det absurda i den fråga organisationen vill fokusera på. Därmed kommer de att ha lättare att nå ut nästa gång de vill tala om sina frågor. Grattis till ett utmärkt pr-arbete säger jag.

I Black glömde man nog bort, eller var onödigt vårdslös med, grundregeln att inte förlora sin dam. I Miss Skinny har man spelat ett smart drag, i rätt läge.

Tor Löwkrantz
Planner på Wenderfalck och ansvarig för diplomutbildningen Strategisk Kommunikation och pr på Berghs.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.