Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Pr-strategen: Tre saker som skadat varumärket Zlatan

Publicerad: 27 November 2019, 09:33

”Zlatan har som jag ser det varit rejält vårdslös med att vårda sitt varumärke i närtid”, skriver Vinters pr-strateg Ronny Olovsson med anledning av Zlatan Ibrahimovic och hans spektakulära intåg i Hammarby.


Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovićVarumärke

”Jag ska hjälpa Hammarby bli bäst i Skandinavien.”

Med de orden och en bild där han håller i en Hammarby-tröja raserar en legend sin legacy i sin hemstad. Hade det varit 1 april hade vi nog alla skrattat. Nu är det den 27 november och några gråter.

Vet man det minsta lilla om fansens kärlek kring idrottslag och sina hjältar så vet man också att den kärleken – hur tramsigt det än kan framstå för människor som ej engagerar sig i idrott – är äkta och går rakt in i hjärteroten.

Det far åt känslorna. På rikt.
Jag kan knappt föreställa mig det känslo-skalv som den här nyheten utlöst i Malmö-regionen. Men jag anar att det kommer utlösa reaktioner av oanat format att bygdens son som står staty nu väljer att gå all in i en konkurrerande klubb till Malmö FF för att bygga Skandinaviens bästa klubb.

Svek är ett för klent ord här.
Vi vet alla att Zlatan går sin egen väg. Att en stor del av hans framgång består i hans egensinniga och ibland väldigt utmanande framfart.
Men… det som var charmigt och coolt på vägen upp blir till något annat när man är multimiljonär, legend och en av de största.

Zlatan har som jag ser det varit rejält vårdslös med att vårda sitt varumärke i närtid. Han har i flera steg visat att han antingen har dåliga rådgivare – eller sviktande omdöme – alternativt att han helt enkelt skiter i sitt eftermäle.

Tre uppenbara saker som ”skadat” varumärket Zlatan:

Reklamlavinen. Zlatan som reklampelare för lite allt möjligt har snarare devalverat värdet av hans ansikte än byggt. Det har förvånat. Lite för girigt, har det uppfattats av många. Han har knappast problem med amorteringarna.

Landslagsattacken. Att han står upp för mångfald är fint, men rasist-attacken på Janne Andersson och indirekt det landslag han sagt sig älska landade väldigt fel hos de flesta.

Hammarby IF – INTE Malmö FF. Ett svek gränsande till förräderi i fotbollsfansens värld. Vi vet alla hur olika klubb-byten skakat om. Men, märkligt nog är detta nästan värre. Han ska med sina egna pengar bygga Hammarby långsiktigt för att bli bäst i Skandinavien. Alltså konkret vinna över Malmö FF.

Kanske skiter han i det nu, men jag tror att även en rusig multimiljonär kan komma att ångra sig. Att en verklighet kan hinna i kapp även den störste.

Alla guldbollar, ligatitlar, skytteligor brukar väga lätt mot människors kärlek när det ska summeras en livsgärning.

Och, jo, jag tror tyvärr att en viss staty i Malmö kommer att behöva lite extra bevakning.

Ronny Olovsson, pr-strateg Vinter


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.