Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Prata om pengarna

Publicerad: 21 december 2021, 08:59

”Hur vi pratar om pengar - om lönsamhet, framgång, kräftgång, baklängesgång etc – är nog den stora boven i att ekonomi blir komplicerat, trist och i högsta grad alienerande”, skriver Roughly Rights vd Tove Wirfelt om den ekonomiska fobin i branschen.


Ämnen i artikeln:

Ekonomi

Inte prata om pengar! Om det går bra får en inte skryta om det. Om det går dåligt, ännu värre - då mörkar de flesta av oss. Oavsett om det gäller vår privatekonomi eller bolagsekonomin. Så mycket koder, kultur och stigmatisering som omgärdar pengar. 

Många är vi som är uppfostrade med viss fobi gällande pengar och ekonomi, där bilden av ekonomi som något småläskigt och respektingivande sakta cementerats under åren. När jag var liten och såg min mamma sitta och pusta över checkhäftet, bankboken, och högen med räkningar så tänkte jag: det där ser väldigt jobbigt ut. Och just den där milda ångesten över ekonomi och vad den för med sig tror jag spökar på många arbetsplatser. Speciellt i kreativa bolag där inte pengarna i sig är den främsta drivkraften.

Jag har under mina år som projektledare, produktägare och affärsutvecklare försökt förstå roten till att det ser ut så här kring ekonomiska frågor. I min jakt på att komma nån slags sanning på spåren har jag pratat med ett otaligt antal kreatörer, ekonomer, chefer etc. Här är ett par lärdomar från de åren som jag tänker kanske kan göra nån liten nytta där ute bland bolagen och byråernas organisationer. Here we go.

Hur vi pratar om pengar - om lönsamhet, framgång, kräftgång, baklängesgång etc – är nog den stora boven i att ekonomi blir komplicerat, trist och i högsta grad alienerande. Associationen med ord som likviditet, kundreskontra, balansräkning, konkurs är tillräcklig för att få många att sakta backa ut ur rummet när ekonomi och pengar kommer på tal. Det är lite som att tänka på väte och syre när du tittar på havet. Vi har förväxlat redovisning och administration med att ha koll på business. Ingens fel. Allas fel. Om vi kan tvätta språket så det blir mer begripligt och inkluderande för en arbetsgrupp så blir det enklare för alla att ro åt samma håll. 

En annan bov (möjligen mindre) är de illusoriska excellerna. ”Tjejen/killen” med excellen och varandes  ”den som kan räkna” får (eller tar) en viss härskar-position. Denna position kan föra med sig många goda ting, men blir det för mycket av en solo-akt får det också effekten att andra viktiga nyckelspelare på byrån inte känner ett engagemang. De tar då sin hand från den gemensamma kartan som visar var företaget är och inte minst är på väg. Taking Care of Business (som Elvis Presley hade som livsmotto) är allas business. 

Jag är övertygad om att den som inte vill förstå pengar, inte tittar på pengarna och vad de för med sig i form av goda eller dåliga konsekvenser kommer att bli förbisprungen nu. Inte minst efter pandemin, när den till sist ebbar ut, är det viktigt att bygga hållbara företag ur många aspekter, och där är en sund, begriplig och närvarande ekonomi essentiell. 

Det är hög tid att riva den osynliga pyramiden, byggd av ångest och alienation. Det är de som jobbar med projekten och produkterna och som på riktigt kan påverka utfallet varje dag som måste förstå när det går bra och inte. När vi jobbar så här så är vi lönsamma och kan bygga nåt sunt och bra, när vi jobbar så där så rinner vinsten ifrån oss och vi kan inte skapa nånting. 

I ett företag är du inte smartare än ditt team  - det är människorna som skapar framgången. Om vi tar tag i den här frågan, blir mer transparenta och vågar lägga mer ansvar på våra kolleger, så blir resultatet att de allra flesta vill vara med och påverka och skapa lönsamma företag.

Så skaka av dig den där fobin för ekonomin, starta med att prata på ett annat sätt med varandra om pengar och vad de för med sig och ta gemensam kontroll över er framgång.

Tove Wirfelt, vd Roughly Right

Ämnen i artikeln:

Ekonomi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.