Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Produktion: ‘Hybridmodellens’ tredje hjul

Publicerad: 18 augusti 2021, 13:19

Det är dags att ge produktionsbolagen en tydlig plats i samarbetet mellan varumärke, inhouseavdelning och traditionella byråer, skriver Goody Bags grundare Tom Rickard i en spaning.


Ämnen i artikeln:

Inhouse

När blomstertid går över till sensommar och semester till jobbstart, blir debatten kring byråer versus inhouseavdelningar genast aktuell igen. Att fler bolag investerar i, eller utökar, sina inhouseavdelningar är ett faktum. Det är intressant att reflektera över hur detta påverkar själva produktionsbenet. Och var står produktionsbolagen själva i det hela? Deras röst görs sällan hörd - kanske med rädsla att framstå som partiska till någons förmån?

Det pratas mycket om ‘hybridmodellen’; en framtida relationsmodell mellan varumärke, inhousebyrå och traditionella byrårer. Men borde man inte tänka in ytterligare en del i denna modell: produktionspartnern.

”Great thinkers need great makers”, menar vi på Goody Bag. De bästa slutprodukterna vi har varit inblandade i är oftast frukten av ett gott samarbete mellan både varumärke, byrå och produktionsbolag.

Att jobba med produktionsbolagen på samma sätt som med reklambyråerna - i en formaliserad och långsiktig relation - innebär många fördelar; för alla inblandade:

Varumärkeskonsekvens

En nära långsiktig relation mellan kund, byrå och en produktionspartner leder till tydligare varumärkeskonsekvens. En djupare förståelse för varumärkets kärnvärden (och rädslor) kan hjälpa till att utvecklas som sammanhängande värld, karaktär och tonalitet.

Byråer adresserar redan detta, men att höra det direkt från kunden också gör det lättare att förstå helheten. Vem vet, det kanske också kan uppmuntra självaste regissören att fokusera mer på varumärket snarare än deras eget behov av ‘Vimeo

Staff Pick’.

Att samla alla produktionsenheter hos en och samma produktionspartner (från stillbilder till filmer och större kampanjer) har många fördelar. Rätt produktionsbolag kan bidra med fler (färska) perspektiv och kreativa visioner genom att nyttja flera olika regissörer.

Vi ser bra exempel på det i den enorma mängd fantastiska samproduktioner mellan F&B, Volvo och New Land - en grundförståelse även från produktionssidan, i god balans med kreativa perspektiv. Allt inom ramarna för varumärkeskonsekvensen.

(För de som känner sig lite oroliga över de eventuella kompetensavgränsningar ett sådant här långsiktigt arbetssätt skapar: se till att lämna utrymme för specifika kampanjpitcher också. Så länge din produktionspartner hålls inkluderad även i detta.)

Ekonomiska fördelar och effektiva leveranser

Det finns naturligtvis ekonomiska incitament för alla inblandade också. Med ett formaliserat partnerskap har byråer och varumärken möjlighet att förhandla produktionskostnaderna samtidigt hos produktionsbolagen. Det skapar en nödvändig stabilitet i ett annars ganska ömtåligt ekosystem.

Kraven på leverans är skyhöga och antalet variabler att leverera på kan uppgå till hundratals inom en och samma kampanj. Tidsramarna är korta; från koncept till slutleverans inom bara några veckor. Budgetarna är begränsade. Under dessa omständigheter läggs (för) mycket energi på den traditionella pitchprocessen och budgetdiskussioner, energi som istället borde läggas på att skapa och leverera högkvalitativt arbete.

Att ha en pålitlig och professionell produktionspartner som kan jobba nära både varumärke och byrå, bidrar till ökad kvalitet - plus underlättar leveranserna.

För ett litet projekt som annars kan anses ”jobbigt” eller ”onödigt”, kan ett löpande samarbete tillåta produktionsbolagen att sätta upp dedikerade team vilket möjliggör lönsamhet även för denna typ av små projekt.

Med mer finansiell stabilitet kan produktionsbolagen i längden investera mer i resurser, något som gynnar både varumärken och reklambyråer i det långa loppet. Den enda negativa effekten är möjligen det minskade behovet av kostnadskontroll (Vad tråkigt!)

Ökad produktionskännedom

Att jobba sida vid sida med en produktionspartner kan leda till större synergier mellan syfte, kreativitet och utförande. Allt för att maxa slutprodukten; både budskapsmässigt men också finansiellt.

Enligt min erfarenhet är det ingen överraskning att varumärken med stark intern produktionskunskap och kompetens (som Lego, H&M och Klarna) också producerar några av de mest kreativa och uppmärksammade filmerna, både internt och med sina respektive byråer.

Så, varför existerar inte detta i större utsträckning redan? Jag ser två anledningar. Den ena är att det traditionella pitchförfarandet är starkt inpräntat i branschen, och har ändrats ytterst lite över tid. Trots att trenden gått från enskilda huvudkampanjer till en stor mängd små och snabba produktioner.

Pitchprocessen är lika ingrodd som att beställa rosé i Cannes. Det är också lika dyrt - och lika troligt att det orsakar en hel del huvudvärk.

Den andra anledningen är uppfattningen om risken med att hålla produktionskompetensen för nära kärnan. Få varumärken har hittills lyckats skapa (kvalitets) produktioner inhouse, och rädslan att skapa större kampanjer har medfört att många föredrar att hålla detta på distans.

Efter att ha tillbringat över ett decennium med att matcha byråer och varumärken med produktionstalanger, är jag övertygad om att en mer formell relation mellan varumärke, byrå och produktionspartner kan leda till ännu bättre slutprodukter till en mer gynnsam prislapp - och därtill ha kul tillsammans på vägen.

Tom Rickard, grundare Goody Bag

Ämnen i artikeln:

Inhouse

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News