Opinion
Professionell ghosting – varför slutar ni svara?
Publicerad: 15 september 2020, 11:50
Digital kommunikation har kommit att bli centerpunkten för sättet vi når varandra på så jag ställer mig frågande till varför frustrerande många väljer att sluta svara eller helt enkelt inte svara alls på direktkontakt. Professionell ghosting har blivit ett fenomen och ingen bransch är undantagen, inte ens kommunikationsbranschen. Så, varför svarar inte du?
Jag har arbetat med kommunikation i över ett decennium och det här inget nytt fenomen, däremot har det blivit mycket tydligare när vi nu nästan uteslutande har varit hänvisade till digitala vägar. Det märkligaste är när jag vill nå personer som arbetar inom kommunikation som då väljer att varken svara eller återkoppla eller bara försvinner, professionell ghosting.
Efter många år som chefredaktör, marknadschef, journalist och mitt senaste uppdrag som avslutas inom kort, PR- och kommunikationschef, är jag ingen främling inför en full inkorg. Det är ibland både stressande och tidsödande att sortera igenom och prioritera men det ingår i mångas arbete och bör därför betraktas som just det, en arbetsuppgift. Idag finns det också sätt att underlätta flödet och förbättra möjligheterna att alltid svara på inkommande, direkt, kommunikation. Jag ser till att svara för att jag anser att personen som har tagit sig tid att kontakta mig förtjänar det.
Det spelar ingen roll hur uttömmande du väljer att svara, om det är från din dator med den där långa och snygga signaturen eller kort svar med telefonens förinställda signatur. Det som räknas är att du svarar.
Mer frustrerande än att inte få något svar alls är att påbörja en dialog där motparten plötsligt försvinner, professionell ghosting. Det förbluffar mig hur personer i många yrkeskategorier helt plötsligt bestämmer sig för att varken återkoppla på mejl, telefon eller någon annan form av meddelanden. Professionell ghosting förekommer i forskarvärlden, inom regioner och myndigheter, hos enskilda företagare och stora globala aktörer, media och redaktioner och inte minst inom PR- och kommunikationsbranschen.
Det sistnämnda är särskilt illa då du ofta får betalt för att ansvara för någon annans kommunikation genom din yrkesroll. Att då välja att varken svara eller återkoppla på en pågående dialog är helt enkelt tjänstefel i mina ögon.
Du som känner igen dig i det här beteendet är mer än välkommen att replikera och upplysa mig om varför du väljer att inte svara eller att professionellt ghosta en motpart i en pågående dialog, för jag begriper det inte.
Naturligtvis finns många undantag som bekräftar regeln men till oss som är yrkesaktiva inom kommunikation vill jag ändå utfärda en tydlig och skarp rekommendation, ”skärpning”, och det gäller även alla er andra. Värdera tiden avsändaren har tagit sig och kom ihåg nästa gång du får mejl att något svar alltid kommer att vara en bättre strategi än inget svar.
Anders Åker, avgående interim PR-och kommunikationschef Noviral Sweden AB