Opinion
Public service bör inte lägga skattemiljoner på reklam
Publicerad: 15 oktober 2018, 07:19
Staffan Rosell, vd Bauer Media
"SVT vill öka på miljonrullningen av offentliga medel till försöken att locka publik från kommersiella medier till public service. Det väcker många frågor", det skriver Bauer Medias vd Staffan Rosell som svar på Resumés artikel om SVT:s reklamsatsning.
Just nu ligger utredningen om public services framtida reglering på regeringens bord. Nästa år fattar riksdagen beslut om detsamma. Regeringen har redan tidigare gått vidare med förslaget att gå från licensfinansiering till skattefinansiering. Den kommande frågan är vad public service ska göra för skattemedlen.
SVT har uppenbarligen redan identifierat ett område som ska prioriteras. I tisdags (9/10) berättade SVT:s marknadschef Christer Mellstrand för Resumé om ambitionen att öka medlen för extern kommunikation. Sedan 2015 har SVT spenderat årligen sju miljoner kronor av licenspengarna på medieköp. Denna kostnad vill SVT nu alltså öka.
För att bygga SVT:s varumärke och nå ut till "främst folk mitt i livet och yngre" anlitas en konceptuell reklambyrå, som under de senaste åren betalats omkring 1,2 miljoner kronor varje år. Utöver detta sponsrar SVT bland annat innehåll på sociala medieplattformar som Facebook.
SVT vill alltså öka på miljonrullningen av offentliga medel till försöken att locka publik från kommersiella medier till public service. Det väcker många frågor. Ska verkligen SR:s och SVT:s mål vara att nå ut till bredast möjliga publik? Ska offentliga medel läggas på att göra reklam för TV-program? Är det ens önskvärt att public service ser som sin uppgift att konkurrera med kommersiella aktörer? Vore det inte rimligare om offentliga medel istället gick till att producera och sända ett utbud som kommersiella aktörer inte tillhandahåller?
I torsdags släppte Bauer Media en rapport där vi tar upp problemet att SR och SVT så utstuderat konkurrerar om publiksiffror. Innehållet i SR:s radiokanaler P3 och P4 överlappar i hög utsträckning innehållet i kommersiella radiokanaler såsom Mix Megapol, Rix FM och NRJ. En av våra viktigaste poänger är att resultatet när public service jagar publiksiffror blir att publiksiffrorna i kommersiella kanaler minskar. Detta försvagar konkurrenskraft för privata medier vilket i förlängningen kommer att slå mot mångfalden i media.
Att den utredning som nu ligger på regeringens bord helt saknar konkreta förslag till förtydliganden av innehållsuppdraget är i ljuset av detta både olyckligt och förvånande. Om vi ska undvika att skattebetalares pengar i framtiden går till att SVT jagar största möjliga publik, med hjälp av reklam, så måste innehållsuppdraget förtydligas. Här finns en uppgift för den nyvalda riksdagen och den kulturminister som tids nog kommer på plats, att ta tag i.