Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Reklambranschen stöps om – kreativ AI förändrar allt

Publicerad: 1 augusti 2022, 10:54

För tre och ett halvt år sedan konstaterade Martin Edenström att copywriters och reklamare nog får behålla sina jobb – AI är inte moget än. Men nu har tekniken utvecklats och det kan förändra hela den kreativa branschen, skriver han.


Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmAINyheterKreativitet

Tre och ett halvt år har passerat sedan min ”rant” att reklamare och copywriters nog behåller sina jobb. AI, artificiell intelligens, exponentiella framsteg och utveckling räckte inte. Nu står vi i slutet av juli 2022 och jag är övertygad att det kreativa arbetet aldrig mer blir sig likt.

För några dagar sedan fick allmänheten ta del av en helt nytt typ av AI. Applicerbart på branscher och roller inom allt från design, formgivning, inredning till arkitektur – och reklam.

AI för gemene man har under de senaste åren främst handlat om att känna igen en blomma i ett fotografi. Eller ge förslag på ord du härnäst förväntas författa. Detta är något annat.

Nästan samtidigt har DALL-E 2 OpenAI och Midjourney AI ”Art Generator” öppnats upp för allmänheten. I juli har jag laborerat med den sistnämnda. Midjourney nås genom en halvkrånglig registreringsprocess via forumet och kommandprompten Discord.

Det är i raka ordalag oväntat, imponerande och ögonöppnande – och absolut vanebildande. Några få ord vad som ska skapas och kombinera räcker. Samt en eventuell uppmaning om konstform räcker. Midjourney har, troligtvis, gått igenom miljontals mänskliga konstverk och fått lära sig om olika konststilar. Sedan börjar algoritmen att jobba.

Fyra, med AI:ns stöd, helt olika infallsvinklar av konstverket tas fram. Allt på mellan 20-40 sekunder. Det finns möjligheten att putsa, förbättra förslagen via en prompt för feedback. AI:t utbildas därefter kontinuerligt vilka verk vi människor uppskattar mest i en kombination och förfrågan.

I höst är jag övertygad att kreatörer världen över adderar verktyget till sitt arbetssätt. Jag tror Midjourney och DALL-E blir en viktig del i förberedande faser, under pitchande och gemensamt skapande med kund.

I reklambranschen går det att förutspå hur arbetet med mood boards, att få inspiration via olika kollage av bildmaterial och fotografier direkt får en ny dimension. Alternativet är att veckor fram och tillbaka skicka förslag till formgivare och desperat försöka förstå vad den ena vill illustrera.

I teorin borde DALL-E och Midjourney öppna upp för helt nya infallsvinklar, nya sätt att förstå varandra och i längden samarbeta. En teknisk utveckling med AI som måste upplevas!

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.