Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Reklamen som funkar i krisen

Publicerad: 7 April 2009, 07:33

För ganska exakt tre veckor sedan korades Sveriges bästa reklam och marknadsföring som har skapat resultat för företag i form av försäljning, stärkta kundrelationer och varumärken. Detta i tävlingen Guldnyckeln. Något att ta fasta på i dessa bistra kristider, där just att bibehålla – eller till och med öka – sin försäljning är prioriterat. Dessutom en överlevnadsfråga för en del företag.


PA Prabert

Inte så överraskande är det att vi inom direktmarknadsföringsområdet kan se att investeringarna ökar och att byråer och andra aktörer på dm-området har mycket att göra. Samma sak har inträffat i tidigare konjunktursvackor – mönstret känns igen.

Till övriga kan vi bara ge rådet att om man mellan lågkonjunkturerna bibehöll och satsade lika mycket skulle man inte hamna i dessa akuta kriser. För de företag som står starkast just nu är företag som har arbetat metodiskt med att bygga upp direktkommunikationen med sina befintliga kunder, bland annat genom kundklubbar och lojalitetsatsningar. Eller i den modernaste av former via sociala medier som exempelvis bloggar.

Dessutom har de koll på vilka som är de bästa prospekten och hur man genom direkta kanaler når dessa. För aldrig förr har det varit så tydligt att det är viktigt att veta vad blivande och befintliga kunder verkligen gör och inte vad de säger att de ska göra. Attityder säljer inga produkter.

Detta illustrerades tydligt när näringsminister Maud Olofsson i direktsänd tv-intervju fick chans att reagera på en undersökning som visade att vi svenskar säger oss gärna genom köp stödja de svenska bilmärkena. Hon replikerade ”men gör de det då”.

Således är det tydligare än någonsin att den reklam och marknadsföring som räddar oss i och från kristider är den som håller koll på vad våra kunder verkligen vill ha. Och ser till att kommunicera med dessa behov. Det ger också företagen en grundläggande insikt om vad som gäller för framtiden, om vilka kunderna är och vad de kommer att köpa.

Reklamförbundets tillträdande vd Björn Rietz sade nyligen att reklam är en konstform. Även om den definitionen kan diskuteras mycket, i synnerhet i en tid då inte ens Konstfack tycks veta vad konst är, kan han möjligtvis ha rätt.

Det vill säga om han talar om den konst det är att analysera ett kundbeteende, systematisera och programmera en kunddatabas, våga sig ut som marknadschef eller vd och öppna sitt företag för kommentarer på webben eller att blogga om sina produkter. Det är lika stor konst som den ovärderliga konst det är för copy och ad att ta fram ett bärande reklamkoncept.

Det är de personer som excellerar i att skapa dessa sköna konster som vi firade den 12 mars. Om man vill slippa oroas sig eller vara rädd för lågkonjunkturen är det dessa personer man ska jobba med!

PA Prabert
styrelseordförande, SWEDMA

Håller du inte med? Mejla din debattartikel till Tobias Rydergren.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.