Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Reklamens mål kan lika gärna vara Louvren”

Publicerad: 25 November 2020, 10:59

Det är inte alltid en kampanjs effekt bör mätas i de traditionella kpi:erna. Kreativa människor triggas av kreativa mål, det skriver Semcons marknadsdirektör Per Nilsson.


Jag får ett e-brev från franska myndigheter. Ingen läsning att se fram emot en tisdagsmorgon. Men till min förvåning är det en förfrågan om att ta med Semcons koncept ”The Smiling Car” i deras rapport om AI:s påverkan på framtida samhällsutveckling. Svårvärderad effekt av en kampanj, men det visar ändå på ett genomslag extraordinaire.

Det är inte det första oväntade samtalet från Paris. Efter Epic Split hörde Louvren av sig med en önskan om att visa filmen på deras reklamutställning. Bra kommunikation har den påverkan, medför effekter vi inte kunnat ana. Men tänk om man kunde det. I alla fall tillät sig ana vad det skulle kunna leda till. Jag är övertygad om att kreativa människor triggas mer av kreativa mål. Når vi dem har vi troligtvis redan överträffat de flesta andra kpier.

När det idag är svårare än någonsin att prognostisera marknadsrörelser kan alternativa mål vara minst lika relevanta som de klassiska definitionerna. Då vi inte har några liknande pandemisituationer att mäta mot, så kan en lyckad kampanj innebära en minskad minskning – ny kategori för 100-wattaren? Men klurigt för juryn att avgöra hur framgångsrikt det är utan relevanta jämförelsetal.

Vi borde passa på att mäta effekt på helt andra sätt nu. Sätt som inspirerar oss och skapar mod att visualisera de mest otippade resultaten. Det må vara sällan vi når ända till Paris, men vi måste tillåta oss att formulera tanken för att frigöra potential. Det hade kanske upplevts lite udda om Van Damme hade sålts in med att komma in på Louvren. Men vilken målbild det hade varit.

Per Nilsson, jobbar till vardags på teknikbolaget Semcon driver bloggen "Per tänker högt" på Resumé.se.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.