Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Reklamtrötthet är ett branschproblem

Publicerad: 22 Januari 2020, 09:34

Spoons global brand manager Björn Owen Glad.

Reklamtrötthet är ett hot mot hela vår bransch, och i förlängningen mot både demokratin och oberoende journalistik. Kanske är det dags att en hel yrkeskår drar upp huvudet ur sanden och tar problemet på allvar? skriver Spoons Björn Owen Glad.


Ämnen i artikeln:

Digital marknadsföringReklambranschen

Förra veckan granskade Resumé med framgång hur annonser på Facebook och Instagram envist fortsätter dyka upp i flödet även när de klickats bort som irrelevanta. Granskningen är bra, och den drar framgångsrikt ner brallorna på både Facebook och en handfull annonsörer, men den lyfter inte frågan om varför vi väljer att klicka bort annonserna från första början.

LÄS MER: Vi blockade 300 annonser på Instagram under tre månader – ett trött haveri

LÄS MER: Experterna besvikna på Facebook: ”Driver på reklamtröttheten”

En undersökning från Sveriges Annonsörer från 2019 visar att 59 procent av svenskarna är reklamtrötta. Som om det inte vore illa nog har den siffran ökat med 15 procent de senaste fem åren. 27 procent av de tillfrågade använder ad-blockers, och jag kan inte klandra dem.

Mängden dålig reklam är så massiv och öronbedövande att ett eremitliv långt från stortavlor och sociala medier emellanåt känns som ett rimligt karriärsteg. Forskning visar dock att riktigt bra reklam inte uppfattas som negativ. Problemet är – enligt den ständigt citerade Peter Field – att reklamens kvalitet har sjunkit stadigt under de senaste åren. Långsiktigt varumärkesbyggande har fått stå tillbaka för hetsiga kom- och köpbudskap.

LÄS MER:
Facebook om annonshaveriet: ”Därför får ni liknande annonser igen”

LÄS MER: Varumärkena om annonshaveriet: ”Problematiskt”

Samtidigt har Sara Rosengren och Michael Dahlén här på hemmaplan i sin forskning visat på att varumärken med högt reklamkapital och förtroende skapar högre värde, både för mottagare och avsändare.

Kanske är det som Magnus Jakobsson skrev på Facebook häromdagen att ”Reklamtrötthet är en definitionsfråga. Människor tröttnar på skit, oavsett vad det är. Det kallas för att vara skittrött. Varken mer eller mindre. Det är inte reklam som man är trött på. Det är uselhet”

Vi vet alltså vad problemet är, och vi vet hur vi kan lösa det. Genom att skapa kommunikation med mervärde för mottagaren, och genom att hela tiden öka den kreativa höjden kan vi bromsa reklamtröttheten och – om man får lov att vara pompös – på köpet rädda både demokratin och den oberoende journalistiken. Men det förutsätter att både kreatörer, kommunikationsköpare och medieägare drar huvudet ur sanden och tar problemet på allvar.

Björn Owen Glad

Marknadschef, Spoon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.