Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Replik: Det går att skapa förändring och bygga varumärke samtidigt

Publicerad: 22 februari 2022, 09:09

Erik Elvingsson Hedén

Sustainable Brand Index bidrar till ett ökat intresse för hållbarhet och ett förbättrat samarbete mellan hållbarhetsavdelning och kommunikation och marknad för att undvika Greenwashing, skriver SB Insights vd och grundare Erik Elvingsson Hedén i ett svar till Anna Högbergs debattinlägg i Resumé.


Ämnen i artikeln:

Sustainable Brand IndexFuterra

Även om det finns stora skillnader mellan Sustainable Brand Index och Sveriges Grönaste Varumärke vill jag svara på Annas frågor om de båda studierna. 

Först och främst är jag glad att Anna engagerar sig i denna diskussion. Ett av de grundläggande syftena med vår studie Sustainable Brand Index är att driva agendan. Inget driver agendan mer än diskussioner. Tack för det, Anna! 

Anna undrar vad studier som Sveriges Grönaste Varumärke och Sustainable Brand Index bidrar med. För att förstå det måste man, bokstavligt talat, hålla två saker i huvudet samtidigt. Å ena sidan den kommunikativa aspekten att som företag få skryta med att man uppfattas som hållbart, å andra sidan att vi, som ligger bakom Sustainable Brand Index, levererar insikter till företagen. 

Låt oss börja med att titta den kommunikativa aspekten, att vinnarna kan kommunicera att de uppfattas vara bäst. Detta är en het potatis just nu. Vi har sedan länge tydliga och strikta riktlinjer kring vad vinnarna i Sustainable Brand Index får och inte får säga. Med det sagt håller vi just nu på att utvärdera huruvida denna del, att skryta om sin vinst, är något vi alls ska tillåta i framtiden. Det är dock ingen lätt nöt att knäcka, vi kan nämligen se att just tävlingsmomentet i Sustainable Brand Index engagerar starkt. Rent konkret har det historiskt bidragit till följande:

Ökat intresse för hållbarhet från ledning och styrelse i både vinnarbolagen och de bolag som kommer längre ned på rankingen. 

Förbättrat samarbete mellan hållbarhetsavdelning och kommunikation och marknad för att undvika Greenwashing. 

Det är av dessa anledningar som vi tycker att kommunikationen kring rankingen är positiv. 

Den andra aspekten är de insikter som vi förser företagen med. De används för att driva förändring och skapa engagemang internt såväl som externt. Låt mig ta några konkreta exempel på vad detta har bidragit till: 

Som en direkt konsekvens av våra insikter inrättade ett stort internationellt företag en hållbarhetsavdelning. Syftet var att bättre kunna svara upp på varför företaget uppfattades som hållbart och leverera på kravbilden från konsumenterna. 

Till följd av våra rekommendationer satte ett företag igång processen med Science-Based Targets och har nyss fått sina mål godkända. 

Det går således att skapa förändring och bygga varumärke samtidigt. Det är vi stolta över att bidra till. 

Slutligen, vad gäller Annas fråga kring varför det idag inte finns någon ranking som lyfter gapen mellan upplevd ambition och verklighet finns det ett enkelt svar: hållbarhet är komplext och att mäta faktisk prestation på området är svårt, rent av omöjligt enligt flera experter. Med detta sagt kan jag glädja Anna med att vi nu arbetar för att göra just detta. Varför inte ge sig i kast med det omöjliga? Förhoppningen är alltså att framöver kunna visualisera gapet mellan uppfattning och prestation. Ytterligare ett steg i att driva agendan inom hållbarhet framåt. 

Erik Elvingsson Hedén

VD SB Insight & grundare Sustainable Brand Index

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.