Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Replik: ”Kampanjen är inte framtagen av män på en reklambyrå"

Publicerad: 13 November 2019, 13:08

Sara Wretblad Carreras, kommunikationschef Bröstcancerförbundet, bemöter kritiken från Resumés bloggare Christina Knight om att höstens kampanj skulle vara grabbig och förlöjligande.


Reklambranschen pratar om Bröstcancerförbundets kampanj. Oktober är över men vår kommunikation väcker fortfarande känslor och skapar debatt. Det tycker vi är bra. Det var vårt mål. Däremot är det bra om debatten bygger på korrekta fakta. Därför är det dags att klargöra hur arbetet med att ta fram kampanjen gick till.

Artikelförfattaren Christina Knight skriver: 

”På väg till ett möte med manliga kollegor reagerar de starkt: ”Vad är det här!? Känns ju extremt grabbigt! Vad är grejen liksom – tror du det varit några tjejer med i arbetsgruppen?”

Jag blir fundersam. Får upp en bild i huvudet av ett gäng grabbar i ett konferensrum på byrån som skrockar i takt med att de kommer på fler och fler namn på bröst. Tuttar. Meloner. Brön. Tuttilago.”

Det finns så mycket att säga här, men låt oss hålla det kort och koncist. 

Kampanjen är inte framtagen av män på en reklambyrå. Majoriteten av de som varit involverade har varit kvinnor. Vi har inte ens anlitat en reklambyrå. 

Då kan man fråga sig, hur utvecklades kampanjen? 

Bröstcancerförbundet pitchade till sig ett examensprojekt från Berghs. Tillsammans med Giva Sverige tävlar Berghs årligen ut ett examensprojekt till en ideell organisation. Vi skrev bästa briefen och vann. 

Vi är ödmjukt tacksamma för det engagemang och mod vår arbetsgrupp visat. Att få jobba med unga talanger från världens främsta kommunikationsskola har varit helt fantastiskt. De har visat på en förståelse för vår utmaning och levererat i världsklass. 

Arbetsgruppen, som bestått av lika många unga tjejer som killar, har tagit fram ett kanaloberoende koncept som gett vår organisation möjlighet att synas i hela landet. Det har lett fram till att vi stärkt vår position som den enda intresseorganisation som lägger all sin kraft på att bekämpa bröstcancer. 

Vi är rösten för brösten. Det visar vi genom att använda bröst i text, ord och bild i vår kommunikation. Smeknamnsannonsen är en av flera enheter. Varför inte kika in i våra kanaler och ta del av helheten? Bröstmönstret, bröstmodellen, bröstberättelser och information om brösthälsa. 

Under oktober, den internationella bröstcancermånaden, färgas Sverige rosa. Bröstcancerförbundet arbetar med att samla in pengar till bröstcancerforskning och stöd till de som drabbats av bröstcancer. Varje dag, året om. Vi är rosa. Det är en del av vårt varumärkes DNA, och sedermera en del av vår grafiska profil. 

Vi är så genuint tacksamma för alla som engagerat sig i årets kampanj. Tack Berghs, tack bröstgruppen, tack till vår modiga styrelse som till 100 procent består av kvinnor med erfarenhet av bröstcancer. Tack till fotografer, ambassadörer, medlemmar och alla andra som stöttat oss. Tack vare er har vi nått ut och skapat engagemang. Tack vare er vi slagit rekord i insamling. Faktum är att vi under oktober månad ökade vår insamling med 600 procent. Det om något har betydelse i kampen mot bröstcancer. 

Den här repliken på Christina Knights inlägg handlar också om ett upprop för framtiden. Vi vill göra en passning till Sveriges samtliga kommunikationsbyråer. Vi behöver nämligen ny kommunikation för att höja rösten för brösten år 2020. Ni är därför mer än välkomna att komma med förslag på hur vi kan fortsätta driva engagemang, skapa debatt och slå nya insamlingsrekord. 

Sara Wretblad Carreras, kommunikationschef Bröstcancerförbundet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.