Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Replik: Linda Nilsson och Komm borde välkomna Resumés granskning

Publicerad: 29 September 2020, 10:11

Resumés Fredrik Svedjetun och Andreas Rågsjö Thorell anser att Linda Nilsson skjuter sig själv i foten när hon kritiserar Resumés journalistik. ”Nyttan och relevansen av att syna mängden gratisarbete är större än på mycket länge”, skriver de i en replik.


Ämnen i artikeln:

GratisträsketLinda Nilsson

Det är förstås välkommet att Resumés journalistik engagerar Linda Nilsson. Med en färsk fast position som vd för Komm kan man också ana att det finns en extra stor önskan från medlemmarna att organisationen ska föra byråernas talan tydligare än vad som har varit fallet under de senaste åren. Men frågan är om inte Linda Nilsson och Komm snarare skjuter sig själva i foten när de kritiserar Resumés journalistik om bidragsfusket.

LÄS MER: Nej, vår bransch är inte bidragsfuskare

Låt oss först förtydliga ett antal saker: #Gratisträsket är en löpande granskning som Resumé har arbetat med under en längre tid. Redan vid utbrottet av covid-19 i mars blev det uppenbart att det fanns ett extra stort behov att titta närmare på vad som är ”gratis” i kommunikationsbranschen och vilka som drabbas av en kultur med arbete utanför det som arvoderas. Här har vi satt strålkastarljuset på både kunder som kräver gratisjobb av sina byråer och byråledare som kräver gratisjobb av sin personal.

Den 29 september 2020 är nyttan och relevansen av att syna mängden gratisarbete större än på mycket länge. Det märks inte minst i möten och samtal med personer i branschen, och liksom med all granskade journalistik som Resumé bedriver är underrättelserna många gånger fler än vad som presenteras i artiklar. Gränserna för vad som är gratis torde också utmanas mer när trycket mot kostnadssidan och minskade intäktsströmmar har präglat det senaste halvåret för många konsultverksamheter i kommunikationssektorn.  

I artikelserien #Gratisträsket har vår reporter Julia V. Caesar skrivit om gratispitcher, gratis idéer som återanvänds av kunden, stillastående byråintäkter och praktikanter som erbjuds att jobba gratis även när utbildningen är över. 

Inom ramarna för ovan nämnda granskning är fusk med permitteringsstödet det mest förekommande upplevda missförhållandet bland alla de tips som Resumé har tagit del av sedan coronautbrottet i mars. 

Linda Nilssons känsla över att Resumé målar bilden av en bransch som håvar in skattepengar den inte behöver är så klart en tolkning av texten som hon har rätt till. Vi anser dock att artikeln tydligt lägger fram att det handlar om ett antal byråer. Ingenstans ger Resumé sken av att ett medvetet fusk skulle ha blivit en farsot som spridit sig till att gälla merparten av branschen.

I artikeln som publicerades i förra veckan presenterar vi transparent underlaget vi har att jobbat med i hopp om att få in ytterligare tips och kunna tydligare verifiera källorna: 

”Totalt har Resumé fått in tips från åtta byråer. I somliga fall har tips kommit in flera gånger, men eftersom de lämnas anonymt går det inte att kontrollera om det är från samma person.”, skriver Julia V. Caesar i artikeln. 

Linda Nilssons påstående om att Resumé utmålar hela branschen som fuskare stämmer alltså inte. 

I Julia V. Caesars artikel om det eventuella permitteringsfusket är Resumé dessutom tydliga med att vi öppnar upp för att omständigheter som uppfattas som fusk inte behöver vara det.  

”En byrå kan med andra ord göra rätt, även om det från de anställdas håll uppfattas som att de tänjer på gränsen.”

Men det stannar inte där. För att nyansera beskrivningen betonar Resumé att vittnesmålen inte behöver innebära några felaktigheter, och det görs redan i ingressen.

”Sedan i mars har Resumé tagit del av anonyma vittnesmål om byråer som ansökt om stöd för korttidsarbete – men låter anställda jobba heltid ändå. Det är nödvändigtvis inte fel...”

Resumé skriver ingenstans att kommunikationsbranschen skulle vara en värre fuskare än någon annan bransch, men nu är det ju just kommunikationsbranschen som Resumé bevakar. 

Vi på Resumé är medvetna om att vi befinner oss i en tid där alla sliter hårt, att de flesta vill göra rätt, att det är mycket att sätta sig in i. Men det finns inget motsatsförhållande mellan en verklighetsbeskrivning där merparten gör rätt, och att ett antal byrå-vd:ar kan uppmana sina anställda att fortsätta arbeta 100 procent trots att arbetsstyrkan är permitterad till 60 procent. 

Vi undrar om det inte vore bättre för Linda Nilsson och Komm att välkomna den här granskningen, med förhoppning om att de missförhållanden som faktiskt finns i branschen rättas till, i stället för att komma med felaktiga påstående om att Resumé utmålar hela kommunikationsindustrin som fuskare. 

Linda Nilsson får gärna uppmana anonyma tipsare i branschen att höra av sig till Tillväxtverket eller gå till sin chef i stället för att använda sig källskyddet och höra av sig till Resumé. En tanke bara: Om en person som fruktar repressalier till den graden att hen hör av sig anonymt till Resumé, hur stor är sannolikheten att denna person kommer att gå till sin chef och säga till på skarpen?

 



Fredrik Svedjetun, chefredaktör och ansvarig utgivare Resumé

Andreas Rågsjö Thorell, redaktör Resumé.se

Ämnen i artikeln:

GratisträsketLinda Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.