Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Replik: ”Många byråer och bolag känner osäkerhet – ring inte i greenwashing-klockorna”

I en replik ber Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux, Andreas Granath att fundera över vad som vinns på anklagelser om greenwashing. Hon uppmanar i stället fler att följa efter JCDecaux och mäta utsläpp.

Publicerad: 6 juli 2022, 13:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterJC DecauxOpinionDebattMiljö

Jag håller inte med Andreas Granaths analys i hans ståndpunkt att det är felaktigt att genom en kampanj berätta om sitt klimatarbete. Inte heller i det han hävdar, nämligen att det inte finns ett ramverk att luta sig emot för vår bransch. 

Frågan om att ta ansvar i klimatfrågan för medie- och kommunikationsbranschen väcktes i större skala under hösten 2021, då vi kunde höra flera chefer från olika medier att gemensamt uttala att något måste göras. Det är snart ett år sedan och jag har all respekt för att detta är ett arbete som kan ta tid, för sedan dess har det varit tyst. Nu råkade det vara så att JCDecaux redan har jobbat med de här frågorna i många år och var i färd med att lansera klimatberäkningar som visar klimatavtrycket per köpt kampanj i samma veva. Något vi gör i dag med en extern partner för transparensens och trovärdighetens skull. Vi är först ut med att göra detta i branschen vad vi vet, vi tror att fler kommer att redovisa inom en snar framtid. Att tala om för kunder och branschkollegor att vi nu är i hamn med klimatberäkningarna skulle ju rimligen kunna ses som något positivt och som driver på flera att öka takten i frågan. 

För vi har nämligen inte ”hittat egna sätt att räkna”. JCDecaux använder sig av den mest vedertagna världsstandarden för beräkning av klimatavtryck, kallat Greenhouse Gas Protocol. Det är den beräkningsmodell som FN förespråkar, som Sveriges Annonsörers motsvarighet i Storbritannien använder, och som används av regeringar, företag och organisationer världen över som ett verktyg för att förstå, kvantifiera och hantera utsläppen av växthusgaser. Den stora spridningen gör att det blir lättare för organisationer som följer protokollet att jämföra sina utsläpp med andras. Protokollet delar dessutom in utsläppen i olika scope (det vill säga områden), vilket underlättar jämförelse ytterligare. Beräkningsmodellen finns redan.

Jag skulle vilja be Andreas Granath att ta sig en funderare över om det verkligen gagnar syftet att slänga ut beskyllningar om greenwashing och jag betackar mig den förutfattade meningen om att vi fuskar, för det är undertonen i hans text. Jag tror nämligen att många byråer och medier redan nu känner en osäkerhet kring i hur man ska jobba med klimatfrågan. Att då börja ringa i greenwashing-klockorna när vi som mediebolag gör konkreta beräkningar baserat på den mest vedertagna världsstandarden för klimatberäkningar, då har man inte tagit sig tiden att läsa vad vår kampanj faktiskt går ut på eller tittat på hur vår klimatredovisning och vårt hållbarhetsarbete ser ut. Den intresserade kan läsa mer här.

Om alla mediebolag följer Greenhouse Gas Protocol, då är vi i hamn.

Malin Otterström, kommunikationschef JCDecaux

Denna text är ett svar på ”Klimatberäkningar får inte bli till en tävling – dags för en branschstandard”.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.