Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Replik: ”Reklamtrötthet bottnar i att teknik går före människor”

Publicerad: 16 Januari 2020, 14:46

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer.

Foto: Press

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, svarar Amazing Societys Tobias Franzén och Janni Glifberg om reklamtrötthet.


Ämnen i artikeln:

Hanna Riberdahl

Det som driver reklamtröttheten, och som alltid har haft en stor påverkan på människors uppfattning om reklam, är dålig kvalité på reklamen. Om reklamen inte är tillräckligt intressant, relevant och dessutom inte skapar känslor för varumärket så ökar det på reklamtröttheten – oavsett vilken kanal som reklamen visas i. Vi ser tyvärr idag en väldigt negativ utveckling av reklamtröttheten som vi inte har sett tidigare – de senaste fem åren har reklamtröttheten ökat med 15 procent.  Det finns flera orsaker till detta, bland annat att marknadsföringens kvalitet har sjunkit genom alltför stort fokus på kortsiktig konvertering, ökad komplexitet och minskad transparens. Från konsumentens perspektiv påverkar också impopulära grepp som retargeting, falska nyheter och exploatering av personliga data. Detta är alltså inte kopplat till en enskild kanal som Facebook och Instagram utan ett problem som är utbrett i samtliga kanaler.

LÄS MER: Replik: ”Reklamtröttheten har inte fötts på Facebook”

Just i det här fallet var frågan kring när man som Facebook erbjuder personer möjligheten att faktiskt välja att inte se en viss typ av reklam – från ett specifikt område eller annonsör. Det är ju en fantastisk möjlighet som säkerligen uppskattas av väldigt många konsumenter precis som påpekas av Tobias Franzén och Janni Glifberg. Men denna möjlighet förpliktigar. Och utmaningen i just detta fall, som artikeln handlar om, är att trots att man som individ aktivt valt bort annonser så kommer de ändå tillbaka. Detta i sin tur har, liksom många andra faktorer som nämnts ovan, en negativ påverkan på människors uppfattning om reklam. Och är då en bidragande del problemet med kraftigt ökad reklamtrötthet.

LÄS MER: Vi blockade 300 annonser på Instagram under tre månader – ett trött haveri

Jag ser också de nya tekniska möjligheterna som en viktig tillgång för marknadsförarna, det ger oss ytterligare verktyg i att förbättra vår marknadsföring. Men det får inte ske på bekostnad av att verkligen förstå de människor vi vill påverka med vår marknadsföring. Idag ser vi en skev balans mellan investeringar och den tid vi lägger mellan teknik, insikter och kreativitet. Vi lägger allt mer resurser på teknisk utveckling och allt mindre på insiktsarbetet och kreativiteten.  Vi blandar ihop insikter och data och effekt och effektivitet. Och A/B-tester är en bra möjlighet, men bara en del av detta. Förhoppningsvis har man kommit långt i den marknadsföringsstrategi så att man också vet att man testar just rätt annonser utifrån varumärke, intresse och relevans.

LÄS MER: Experterna besvikna på Facebook: ”Driver på reklamtröttheten”

Och ja, Facebook är en otroligt viktig del i den moderna marknadsföringen. Det har jag egen god erfarenhet av med väldigt bra effekt. Men om vi inte höjer kvalitén på innehållet och dessutom inte respekterar konsumentens val så riskerar det att driva på reklamtröttheten ytterligare. Annonsörerna, eller som jag hellre kallar oss, marknadsförarna på företagen har ett stort ansvar som kravställare och köpare. Här finns det mycket vi kan göra för att öka kompetensen och lära av goda exempel.

Hanna Riberdahl

Ämnen i artikeln:

Hanna Riberdahl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.