Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Replik: Share of Search - mer än bara data från Google Trends

Publicerad: 30 juni 2021, 07:37

”Det finns en hel del utmaningar med Share of Search som belyses i större detaljrikedom av Robert Ryberg på ett bra sätt. Majoriteten av utmaningarna beskrivna där är samma som Les Binet presenterade för ett år sedan”, skriver Arash Gilan och Alexander Vucic i ett svar till Kaperos Robert Ryberg.


Ämnen i artikeln:

SökordsmarknadsföringGoogleViva MediaLes Binet

Vi vill kontra och förtydliga Robert Rybergs svar på vår tidigare text i Resumé där vi presenterade ett mätetals potential för att indikera varumärkets marknadsandel och förutsäga marknadstillväxten – den som är känd som Share of search.

Nej, Share of search (SoS) har inte tagits fram för att varken rädda eller befria varumärken på något sätt. Det handlar mer om att kunna mäta effekten av de varumärkesstärkande aktiviteter som man kontinuerligt och över åren bör göra som marknadsförare. Detta kan YouTube snabbt ge dig ytterligare svar på genom att göra sökningen ”Les Binet Share of Search”. Där kan du se grundaren själv förklara mätmetodens utmaningar och fördelar mer i detalj. 

När vi läser Robert Rybergs replik verkar det som att Kapero jobbar med data från endast Google Trends. Det finns en hel del utmaningar där som belyses i större detaljrikedom av Ryberg på ett bra sätt. Majoriteten av utmaningarna beskrivna där är samma som Les Binet presenterade för ett år sedan, i dag har SoS evolverats och det finns idag kraftfullare verktyg för mer korrekta mätningar som baseras på data från fler källor än endast den från Google Trends. Detta är dock inte kostnadsfritt och är ett verktyg utvecklat av My Telescope i samarbete med grundaren själv.

Kapero är välkomna att höra av sig till oss på Viva Media för en mer utförlig genomgång av SoS för att se vad mätetalet har utvecklats till under det senaste året.

För Resumés läsare så tänkte vi här kort besvara några av de påstående som gjordes och vad skillnaden är mellan att jobba med Google Trends data och det verktyg från My Telescope som Viva Media använder.

Utan att bli alltför teknisk så kan man i verktyget skriva in exempelvis ”Apple”, men då det är ett generiskt varumärkesnamn så behöver man addera sökord som ”Apple iPhone” och så vidare, alltså krävs en förfining av sökdatan. Även om varumärket är svårstavat så kan man också välja att ta med felstavningar för en mer korrekt bild av SoS.

Lika väl som vi måste bestämma frågor i en undersökning så behöver vi bestämma om vi ska jämföra varumärken eller behov för att få en rätt och riktig indikation.

Har varumärkena i fråga som man vill jämföra för små sökvolymer så får man ett svar av Google Trends som säger just detta. Som källa för att ta fram datan till SoS kan Google Trends funka men det kräver som nämnt sökvolymer, vilket inte eventuellt alla lokala och B2B-varumärken man vill jämföra sig med har. Men använder man ett verktyg som tar in sökdata från flertalet sökkällor som exempelvis sociala medier, Bing, Google, Play Store och Amazon så får man en mer precis bild.

Det vi marknadsförare känner till är att en kategori bestäms av konsumenten och det är alternativen som kunden ställs inför som är vår utmaning. För att citera Mark Ritson, ”kunden ser inte konkurrenter de ser alternativ”. Vi behöver alltså göra saker enklare utan att förenkla och inte komplicera det hela i onödan. SoS kan användas av mycket mer än bara produktvarumärken, men det var där det började när Les Binet testade sin hypotes och tog fram sitt mätetal. Med tiden har kunskapen spridit sig och SoS har evolverats och förfinats.

För att få en så bra bild som möjligt av varumärkets SoS är vår rekommendation helt enkelt att man validerar den mot sin marknadsandel. Så fortsatt, Share of search är ett värdeskapande mätetal som är användbart för en modern marknadsförare. Sexigt, hett och liknande beskrivande ord i försiktigt skeptisk anda – ja!

Arash Gilan, vd på marknadsföringsbyrån Viva Media 

Alexander Vucic, varumärkeskonsult på Viva Media

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.