Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Replik: ”Vi anlitas som kommunikationsexperter, inte som miljöingenjörer”

Publicerad: 19 januari 2021, 14:17

Linn Jacobsson, Jung Relations.

Hållbarhetsstrategen Yrsa Lindberg kritiserade Jung Relations hållbarhetsrapport. Nu svarar byråns planningchef Linn Jacobsson: ”Vill man få med sig människor måste man beröra dem. Och vill man beröra unga så behöver man tala till dem. Ibland med underhållning”.


Ämnen i artikeln:

Jung RelationsPR-Byråer

Hej Yrsa!

Vi läste din artikel på Resumé. Tack för dina tankar om vår rapport ”Framtidens Hållbaraste Varumärken” och framför allt vår analys om kommunikation och hållbarhet.

LÄS MER: ”Nej, hållbarhetskommunikation är inte som all annan kommunikation”

Jag tror att vi tycker väldigt mycket likadant när det kommer till hållbarhet. Vi håller naturligtvis med om att ingenting är viktigare än ett seriöst hållbarhetsarbete, att hållbarhetsstrategin bör utgå från en väsentlighetsanalys och att man givetvis därefter ska följa marknadsföringslagen.

Men vi anlitas som kommunikationsexperter, inte som miljöingenjörer. Bolagens omställning bör hanteras av dem som är experter på omställning. Vi har svårt att rådge om vilken logistiklösning som bidrar till störst minskning utsläpp eller vilka innovationer i maskinparken som bäst minskar svinn och ökar cirkularitet. Däremot kan vi kommunicera på ett sätt som skapar engagemang både internt samt hos kunder och andra stakeholders – vilket i sin tur accelererar den så välbehövliga omställningen.

Vi anser precis som du att det hållbarhetsarbete som gör verklig skillnad ska premieras – även i kommunikationen. Det känns som en självklarhet för de flesta seriösa aktörer i vår bransch. Men sedan har vi lite olika uppfattningar. Du tar upp att det inte är reklamens jobb att underhålla människor. Vi håller inte med. För oss spelar kommunikationen en viktig roll för att översätta GRI-index och komplexa Science Based Targets till något som engagerar människor och hjälper de företag som är duktiga på hållbarhet att attrahera kunder.  Vill man få med sig människor så måste man beröra dem. Och vill man beröra unga så behöver man tala till dem. Ibland behövs underhållning. Ibland något annat.

Du har kanske rätt i att genomsnittskonsumenten inte gör skillnad på varumärke och företag. Men för oss som jobbar med kommunikation finns en tydlig skillnad. Företagen med det bästa hållbarhetsarbetet kommer inte alltid ut bäst ut med sina hållbarhetsvarumärken. Men här kan kommunikationen hjälpa till. Och här har vi självklart ett stort ansvar att hjälpa dem att kommunicera på ett hållbart och ansvarstagande sätt – men också engagerande!

Linn Jacobsson, Head of Insight Jung Relations

Ämnen i artikeln:

Jung RelationsPR-Byråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.