Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Restaurangen rasar mot produktionsbolagens tiggeri i öppet brev: Lägre än Glocalnet

Restaurangen Scandwich får återkommande mejl från produktionsbolag om gratis mat. Nu sätter grundaren Johan Lind ner foten i ett öppet brev: ”Vänligen upphör med detta skitbeteende. Bara betala för er. Bara gör det”.

Publicerad: 27 oktober 2022, 07:23

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Nej, det blir inga gratismackor. Scandwich grundare Johan Lind känner sig manad att sätta ner foten och markera mot produktionsbolagen.

Foto: Privat / Scandwich Instagramkonto.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

På vår restaurang delar vi inte upp verksamhetsåret i Q1, Q2 och så vidare, utan i ”Tiggarbrev-från-Stockholmsbaserat-produktionsbolag-XXX” (TBFSBPB-XXX). I förrgår gick vi följaktligen in i TBFSBPB-4 då årets fjärde mejl anlände inkorgen. Jag tror det är fjärde i alla fall. Jag kanske kryddar för dramaturgisk effekt (stäm mig). Säkert är att det kom ett i förrgår. Tiggarbrev alltså. Och det, kära produktionsbolag, det är ett för mycket. Oavsett hur gärna ni vill få till en fet produktion som gör ”Den stora prisbelönta reklambyrån” glad. Oavsett hur nobelt sammanhanget är. Oavsett att ni signat med ”en prisbelönt regissör”.

Det går inte, ni får inte, kontakta restauranger i hopp om att de ska bjuda era produktionsteam på mat. Om det kliar i tiggarmejlfingret när produktionen i fråga har en budget då är det bara att sätta sig på handen. För det ska ni veta, högt ärade produktionsbolag, det finns nämligen inget värre – alltså inget värre – på hela jorden än att be en restaurang om gratis mat när man har en budget. Det är så lågt, så lågt (faktiskt lägre än Glocalnet). Ryktet säger att den nya regeringen kommer att återinföra dödsstraffet på denna just denna typ av grova och hjärndöda övertramp. Enda sättet att undkomma dödsstraffet är om mejlskrivaren är en underbetald ass. som vill visa framfötterna och på grund av låg ålder och hög ambition (olycklig kombo) inte förstår exakt hur bakvänt och rakt av kukigt (läs fittigt om du är tjej) det är att inte vilja betala för sig. 

Det här borde såklart vara självklart och finnas förklarat i policydokument på alla Sveriges produktionsbolag. Men eftersom tiggarmejlen fortsätter komma så förstår jag att så inte är fallet. Därav detta brev. Därav den tillspetsade tonen. 

Och man hade ju kunnat tro och hoppats att vi var klara där. Men tyvärr. För det finns en sak som är värre än värst, värre än Putin, ja till och med värre än överetablering av hamburgerrestauranger i Stockholm, och det är probono-jobben. Åh herregud min skapare! Mardrömmen! Det finns inget värre än när ni (produktionsbolagen) får vittring på ära och berömmelse kryddat med den bästa av kryddor – godhet. Ni blir som tokiga! Ni kastar allt vad vett och etikett heter åt sidan och blicken blir simmig och kanske, kanske till och med att ni börjar dregla lite. Här skulle jag vilja skriva att ni blir höga på ”godhetsknark”, men jag är osäker huruvida den termen är alldeles för brunsmetad? Men ni fattar?

Mejlen ni skickar sen är så patosdrypande att det enda som saknas är att ni bifogar Max Richters ”On the nature of daylight” med uppmaningen att mejlet ska läsas till tonerna av den. Och jag fattar. Jag fattar vad ni vill. Jag fattar ert brinn. Men, och det här är jävligt viktigt, DET ÄR INTE VÅRT BRINN. Vi har fullt fakking upp med att få ihop allt vad det innebär att hålla en restaurang rullande. Och ännu viktigare: VI FÅR INTE DEL AV EVENTUELL ÄRA OCH BERÖMMELSE. Ni måste, måste, måste förstå det. Ni måste se det ur restaurangernas perspektiv. För det enda som händer nu är att ni ber oss jobba mer för mindre betalt. En omöjlig ekvation. I alla andra branscher förutom er är det nämligen inte gångbart att betala personalen i goodwill. Jag förstår att det kommer som nyheter för er, men så är det. 

Så vänligen upphör med detta skitbeteende. Bara betala för er. Bara gör det. Kräv att matbudgeten ska betalas av ”Den stora prisbelönta reklambyrån” (de har råd) som kommer med uppdraget. Under sådana förutsättningar hade det såklart varit kul och ärofyllt att få vara med på ett hörn och bidra till att olika viktiga budskap kommuniceras ut så förtjänstfullt som möjligt. 

Tack. 

Johan Lind, ägare och grundare av Scandwich

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev