Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Resumés nya chefredaktör måste blicka in i framtiden

Publicerad: 21 april 2021, 07:48

Fredrik Svedjetun gjorde Resumé till en bättre tidning, hans efterträdares stora utmaning är att berätta om vad som händer i morgon redan i dag. Det skriver branschveteranen Fredrik Jerlov.


Han kom som ett yrväder och lämnar i medvind. Några hundra – tusen? – uppåttummar, smileys och positiva kommentarer bekräftar vad siffrorna visar; Fredrik Svedjetun gjorde Resumé bättre. Men hans efterträdare får varken smekmånad eller guldsits. Det blir stentufft.

Publikationen Resumé är en konsekvens av en bransch. Det vi en gång kallade reklambranschen, men som nu är något annat. Som fortfarande sysselsätter många människor, som fortfarande vårdar och hyllar begreppet kreativitet och som fortfarande i någorlunda mening producerar kommunikation. Men dimman tätnar i takt med att algoritmerna blir snabbare och snart finns det inte längre någon reklambyrå som kallar sig reklambyrå. Snart sysslar vi alla med något annat och jag undrar jag… hur det ska gå.

Det vet ju ingen. Men ett är säkert. Vårt branschorgan måste ligga före i svängarna. Det enda som är mer daterat än en copy som gillar helsidor är gårdagens tidning. Fredrik Svedjetun fattade det och flyttade ramarna från yta till innehåll. Hans efterträdare måste fortsätta in i dimman och aktivt söka svaret många av oss letar efter: Vad står det på våra visitkort om några år? (Eller… då har vi ju inga visitkort längre. Men om vi hade haft?)

Jag vill tro att det blir helt fantastiskt. Man+Machine. Tänk vad vi kan hitta på när allt blir möjligt? Och när företagen till sist förstår värdet av att konkurrera genom värderingar? I sista kapitlet på fantastiska boken Lemon (som delvis lyckas förklara varför så mycket reklam är så mycket sämre just nu… säger bara Volvo + glaciärplums…) så är författare Woods optimist. Han tror att pendeln snart svänger tillbaka och att marknadschefen på nytt börjar leta där lampan inte lyser.

Det vore underbart. Och jag tror att Resumé – av självbevarelsedrift – måste vara med och visa vägen. Branschen måste återuppfinna sig själv och vårt husorgan kan sätta kursen. Betyder att nästa chefredaktör inte bara ska vara; citat Christina Kennedy: ” En stark publicist med fingertoppskänsla för de mest brännande frågorna i kommunikations- och mediebranschen.” Det räcker inte. Resumé måste leta rätt på vår tids Columbus. För branschen ska ut på en resa och vägvisaren måste tänka långt bortom horisonten. Utmaningen är inte att beskriva nutidens affärer. Det är vad som händer i morgon som vi måste veta i dag. För den kunskapen betalar jag gärna en årlig prenumeration.

Fredrik Jerlov, rådgivare, Rud Pedersen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.