Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Riches spökkök blir döden för Stockholm – dags att stoppa den kollektiva torgskräcken

Publicerad: 28 september 2021, 12:52

Den klassiska krogen Riche, ett socialt nav i Stockholm.

Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

”Jag hoppas vi kan mota olle i grind för att undvika en fördummande algoritmbaserad syn på måltider och inte försumma den allmänbildande och socialt stimulerande krogmiljön”, skriver frilanscopywritern och skribenten Marcus Ekemar med anledning av den stegrande hemkörningstrenden under pandemin.


Ämnen i artikeln:

FoodoraRiche

Jag skulle gissa att den genomsnittliga Resumé-läsaren ingår i demografin som mer eller mindre tvingades jobba hemifrån från och med Mars 2020 och vars beställningar av hämtmat via cykelbud sen den dagen har ökat med några hundra procent.

Alla som har något som helst intresse av mat såväl som att städer ska vara levande städer borde självklart radera alla sina matleverans-appar omedelbart. Förutom det uppenbart pinsamma i att man hellre isolerar sig hemma än knatar ner och hämtar maten själv eller cykelbudens usla arbetsförhållanden borde det dystopiskt livsförnekande fenomenet ”dark kitchens” få de flesta att sätta sin hemkörda Pad Thai i halsen. Kort sagt är det matleveransföretagen, Foodora, Wolt och Uber Eats etc, som samlar in data om vad kunderna beställer och smäller upp snabbmatsfabriker helt utan sittplats enbart för beställning och leverans. De skär helt enkelt bort mellanhanden – din lokala restaurang.

Än så länge är det inte lika stort i Sverige som utomlands, även om Delivery Heros före detta Norden-vd startat den digitala food courten Curb och tagit in 33 miljoner i kapital från EQT Ventures. Något som gör det extra ledsamt är att även restaurangkoncernen Svenska Brasserier, som äger klassiska Stockholmskrogar som Riche och Sturehof, gett sig in i den här kulinariska avarten och numera också kör hem sina krogars menyer från den här typen av satellitkök. De om några borde veta vilken viktig roll som mötesplats krogar har för städer och att varenda krog som försvinner – pizzeria som finare etablissemang – är en förlust för staden och människorna i den. Väl medveten om att mina farhågor kan kallas både bakåtsträvande och känslostyrda hoppas jag att vi kan mota olle i grind för att undvika en fördummande algoritmbaserad syn på måltider och inte försumma den allmänbildande och socialt stimulerande krogmiljön. 

Samtidigt blir det allt vanligare med företag som vill leverera läsk, snacks och andra matvaror direkt till dörren. Känslan är att det så gott som dagligen poppar upp nya företag som vill kapitalisera på att det tydligen finns en skenande efterfrågan på att köra chips till folks hem. Spontant tycker jag att det låter jättedumt och genant att beställa något alla i innerstan – för det här är ett innerstadsfenomen – har i handen inom fem minuter till fots.

Jag förstår så klart att det här är två ekonomiskt lönsamma affärsmodeller, men jag kan för mitt liv inte begripa den kollektiva torgskräck som riskerar att göra det här till en permanent del av vårt samhälle. Bara för att ett beteende finns, och därmed en potentiell intäktskälla, betyder det inte att beteendet är bra. Ännu mindre när den globala pandemin vi är på väg ur borde lärt oss att inte ta små interaktioner i vardagen för givet – som kallpratet på pizzerian och utbytet av artighetsfraser med kassören på Ica.

Marcus Ekemar, frilansande copywriter och skribent

Ämnen i artikeln:

FoodoraRiche

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.