Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Så blir ditt företag framgångsrikt

Publicerad: 11 September 2009, 11:22

Pär Sundberg lämnar nu vd-posten på OTW. Ett företag som han grundat och gjort honom rik. Resumé bad honom ge fem tips för andra som vill starta eget.


Ämnen i artikeln:

Pär SundbergOTW

Pär Sundberg upplever ingen kris. Han ser möjligheter.

Låt oss först slå fast en sak: för entre¬prenörer existerar ingen kris just nu. Snarare har möjligheterna aldrig varit större. Till skillnad från kamerala tjänstmän drivs nämligen vi entreprenörer främst av att leta efter, och därefter utnyttja, imperfektioner i marknader. För entreprenörer är förändring ett underbart ord.
Så om du ser fram emot hårt arbete, mängder av med- och motgångar och en inledningsvis betydligt lägre lön än du sannolikt har i dag har jag några tips att dela med mig av. (Eftersom det här är Resumé blir det bara 5. Vill du ha 499 till kontakta mig på par.sundberg@gmail.com)

1. Affären
Leta efter något som inte funkar i en existerande marknad, eller identifiera en marknad som från låga nivåer kommer att växa de kommande tio åren. Inse från början att det inte är kapitaltillgången eller potentiella synergier som kommer att bygga ditt företag utan snarare din hastighet och din förmåga att improvisera under resans gång.
Kom ihåg att det alltid är enklare att skala upp en liten, fungerande, affär än att förändra en stor och otydlig affär. Bygg därför direkt ett långsiktigt uthålligt erbjudande som bygger på betalande kunder. Räds dock inte för att inledningsvis testa dig fram, helst med betalande kunder, men skala inte upp verksamheten innan du har hittat den sunda kärnan i ditt erbjudande. Definiera nyckelkompetensen och bevaka den svartsjukt.
Behöver du ta in extern finansiering för att komma i gång, ta inte in för mycket kapital eftersom det riskerar att skymma sikten och faktiskt förstöra bolaget. Låt alltid också intäkterna dimensionera kostnaderna, inte tvärtom. Låga kostnader ger flexibilitet och trygghet. Dessutom blir det mer energi på ett trångt kontor, än på ett halvtomt.

2. Bygg en stark kultur
Skapa direkt en känsla av att alla medarbetare på ditt företag går till jobbet för att vara med i ett lag som gillar lönsam tillväxt, personligt ansvar, framåtanda och professionalism. Då blir organisationen enklare att skala upp och faktiskt också ofta ett självspelande piano, där alla vet vad som gäller. Premiera alltid kulturbärare när det kommer till befordringar och löneutveckling. Med en stark kultur som tillåter stor frihet genom personligt ansvarstagande uppstår också en win-win-situation där både företagsledning och medarbetare är vinnare på att kulturen består. Då uppstår goda cirklar, i vilka allt och alla enklare kan utvecklas.

3. Älska människor – frukta administrativa monster
Medier är och förblir en relationsbransch. Ju fler du träffar, och ju fler du känner, desto mer affärer kan du göra – och desto fler talanger kan du anställa.
Kom också ihåg att branschen inte är den mest analytiska i världen: hälso¬sam distans till sin egen, kunders och leverantörers analytiska förmåga rekommenderas. Inom medier är det faktiskt farligare att vara översmart, än undersmart. Och glöm inte att medie¬branschen är en småskalig bransch. Bygg inga större administrativa strukturer än absolut nödvändigt eftersom storbolagsmentalitet alltid floppar i mediebranschen.

4. Uppmärksamma alla – särskilt säljarna
Branschens bränsle är människors intresse av att synas. Självfallet måste även dina medarbetare känna sig sedda av dig. Ofta! Redaktionella medarbetare får ofta detta behov tillfredsställt genom resultatet av sitt arbete. Men glöm aldrig att konceptuella idésäljare är branschens största flaskhals. Vårda dem väl, försvara dem svartsjukt.

5. Resan är målet
Det finns ett inbyggt problem med entreprenörsskap. Lyckas man så blir man tjänsteman i ett bolag som har vuxit sig stort. Inse därför att resan är målet. Omge dig med människor som delar dina värderingar, men har annan kompetens och kan ge dig nödvändigt motstånd. Fira segrarna. Se till att ha ett fungerande styrelsearbete med minst en entreprenöriell ledamot. Och viktigast: Ha skoj!

Pär Sundberg

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Pär SundbergOTW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.