Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Så e-handelslevererar Budweiser kyld öl till 328 miljoner sportsugna amerikaner

Publicerad: 18 November 2020, 09:33

Resumés bloggare Martin Edenström om hur öljätten ställde om sin affär när de amerikanska sportevenemangen kickade i gång igen för att leverera kyld öl direkt hem till konsumenterna.


Ämnen i artikeln:

BudweiserSuper BowlE-handel

En hel del av USAs 328 miljoner blåa och röda invånare har visat sig dricka öl. Gärna en lager och inte sällan med mycket låg kalori- och kolhydrathalt. Häromveckan höll jag ett föredrag om på Resumé och Dagensmedias eminenta B2B Marketing 2020 om hur världens alla marknadsavdelningar över en natt i pandemin blev nya e-handelsägare. Trenden går ofta under begreppet D2C, direct-to-consumer, och har blivit nästintill ett måste för att låta företag nå ut direkt till kund. Det gäller även USAs favorit Budweiser i samband med sommarens och höstens stora sportevenemang.

Sporten är sedan några månader tillbaka, utan publik, men ändå som en ljuspunkt i hemarbetarens vardag. Det vill varumärkena gärna vara med på. Sport åtnjuts detta år digitalt främst i hemmet. Både arenorna och många av sportbarerna är bommade. Men Budweiser har ändå lanserat en digital variant av deras ”arenaförsäljning” av kylda öl och seltzers. Det går att få kyld öl direkt hem till konsument.

Hur utförs då denna enorma distribution av många miljarder aluminiumburkar och glasflaskor med tunga drycker? Med ett inkopplat, enormt nätverk av leverantörer och sammankopplade butiker, barer, pubar och sportrestauranger i varje amerikansk stad. Denna kunskap och sammankoppling tillhandahålls av tjänsten Pricespider.

På sajterna budlight.com/delivery och budweiser.com/delivery erbjuder just nu öljätten stödet till alla amerikanska städer. I pandemitider är den nya tjänsten även bland det första Budweiser väljer att marknadsföra i den egna TV-reklamen. I samband med t ex NFL-sändningar. Pricespider löser det med att mest frekvent länka till externa Uber Eats-varianter för alkoholsutkörning. Som Drizly och Instacart, de har vi inte i Sverige. Men det finns även ett kompletterande stöd för lokala, mindre leverantörer och pubarutkörningar. Främst 12 flaskorsförpackningar säljs av t ex Instacart.

Som namnet antyder skapades PriceSpider med samma mål som svenska Prisjakt och Pricerunner. En alternativ, ljus framtid för de svenska prisjämförelsealternativen kanske? Pricespider jobbar idag även med varumärken som Orbit, Herskey, Wrigley, Mattel, P&G, GE, Duracell, Sargento, Welch’s, Samsung, Weber, Colgate-Palmolive, Nikon och Wagner.

Deras portfölj består av digitalt omnikanalstöd som:

Where to Buy Solutions

Prowl

Brand Monitor

För Budweiser.com använder Anheuser-Busch en Adobe Experience Cloud med analytics, content management, personalization och Adobe Magento 2 e-commerce lösningar inkopplade. Anheuser-Busch äger även merch-satsningen Shopbeergear.com som täcker varumärken som Stella Artois, Corona, Goose Island, Labatt 50 och Alexander Keith’s. Budweiser är som många andra större amerikanska brands även en Shopify Plus D2C e-handelsanvändare.

/ Martin Edenström – CX och e-handel Consid Stockholm

 

Ämnen i artikeln:

BudweiserSuper BowlE-handel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.