Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Så får du kreativa medarbetare"

Publicerad: 19 November 2009, 12:36

Bra ledarskap ger kreativa och trygga medarbetare. Och vad kan vara värdefullare i tider av ekonomisk osäkerhet?, skriver Linnea Lilja, ansvarig för DIK:s karriärservice.


Ämnen i artikeln:

DebattDIK

Linnea Lilja

Fortsätt att utveckla ledarskapet! Den uppmaningen riktar fackförbundet DIK till alla arbetsgivare som vill ligga steget före när konjunkturen svänger. Bäst betyg får kommunikatörernas arbetsgivare på kommunikations-avdelningar, pr- och reklambyråer. Men det finns mycket kvar att göra, hela 53 procent av våra medlemmar menar att de inte får det stöd de behöver.

Hur kan man behålla arbetsglädje och motivation och fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare trots bistra tider?

I en ny undersökning, ”Karriärspegeln”, som har genomförts av Novus Opinion, har fackförbundet DIK frågat akademiker som arbetar med kultur och kommunikation hur stigande arbetslöshetsnivåer påverkar strategier för karriär och arbetsliv. Vi har också frågat om de behöver och får stöd från sina arbetsgivare för att hantera dagens allt osäkrare arbetsmarknad.
Vi vill skicka ett hjärtligt grattis till kommunikatörernas arbetsgivare. I vår undersökning sticker ni ut som bäst i klassen!

Det är lätt att bli modstulen av situationen på arbetsmarknaden i dag. Lågkonjunktur, varsel och minskade resurser har präglat nyhetsrapporteringen i drygt ett år. För många yrkesverksamma stannar erfarenheterna av den ekonomiska krisen inte vid läsningen av morgontidningen utan är en konkret och påtaglig del av var-dagen – oavsett om man har fått behålla jobbet eller inte.

”Karriärspegeln” har riktats till DIK:s medlemmar, på kommunikations-avdelningar, pr-byråer, förlag, bibliotek, kulturhus, hos konsertarrangörer och på arkiv och museer, det vill säga på företag och organisationer som brukar ingå i den så kallade kreativa sektorn. Sammanlagt har drygt 1 200 personer deltagit i undersökningen.

Merparten av det stöd som DIK:s medlemmar efterfrågar medför inga direkta kostnader för arbetsgivaren. Det handlar om ett tydligt, transparent och konsekvent ledarskap. Därför är det alarmerande att mer än hälften av dem som har ingått i undersökningen, 53 procent, menar att deras arbets-givare inte ger dem något särskilt stöd i dag. Men glädjande nog är den bilden inte är allenarådande. Kommunikatörerna uppger i högre utsträckning än övriga svarande att deras arbetsgivare erbjuder dialog om verksamheten, och en öppen, uppriktig arbetsplatskultur samt kompetensutveckling.

Trots de berömvärda insatserna från kommunikatörernas arbetsgivare finns stor utvecklingspotential. 41 procent av kommunikatörerna uppger att de inte får något särskilt stöd av sin arbetsgivare i dag. Dessutom visar undersökningen att så få som 8 procent av arbetsgivarna ingjuter den framtidstro som kommunikatörerna eftertraktar.

Viktigast för DIK:s medlemmar är att vara uppdaterade om hur verksamheten kan påverkas av förändringar i omvärlden. 36 procent vill ha en kontinuerlig dialog med arbetsgivaren om verksamhetens förutsättningar. I linje med detta tycker 27 procent att det är viktigt att arbetsplatsen präglas av uppriktighet, förutsägbarhet och konsekvent bemötande. 26 procent tycker dessutom att de vill ha en chef som ingjuter mod och framtidstro i turbulenta tider. Ett annat sätt att stödja medlemmarna är genom att erbjuda kompetensutveckling. 33 procent menar att på så sätt kan både den enskilda individens och företagets konkurrenskraft stärkas.

Med detta som utgångspunkt ligger det nära till hands att dra slutsatsen att chefer som aktivt arbetar för en öppen, transparent och ärlig arbetsplatskultur samtidigt motverkar en känsla av osäkerhet inför framtiden hos medarbetarna. DIK menar att en fortsatt utveckling av ledarskapet för kommunikatörer måste prioriteras. Så skapas förutsättningar för en god arbetsmiljö som bejakar kommunikatörens behov av feedback och kontinuerlig dialog om verksamhetens utveckling. I en sådan miljö kan medarbetarna kan finna den arbetsro som krävs för att nå sin fulla potential. Och vad kan vara värdefullare i tider av ekonomisk osäkerhet än trygga och kreativa medarbetare?

Linnéa Lilja
ansvarig för DIK:s karriärservice

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

DebattDIK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.