Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Så gör du för att slippa nätverksbyråsjukan”

Publicerad: 28 september 2016, 08:23

Nima Stillerud och Oskar Askelöf.

Osäkra reklamköpare söker precis den tryggheten som komplexa resonemang och långa låneord ger intryck av att leverera, skriver Nima Stillerud och Oskar Askelöf på reklambyrån 13.


På alldeles för många byråer sitter idag projektledare och planners och slår knut på sig själva med avancerade strategier, komplexa målgruppsdefinitioner och obegripliga varumärkesmodeller. Alldeles för många kreatörer kliar sig i huvudet åt briefer som går ut på att 'bygga affinitet i ämneskategorin' eller 'skapa en social varumärkesdialog'. Och alldeles för många kunder får gå hem med bekräftande slutsatser och kampanjförslag som är inlindade i mjuk powerpointvadd.

Nätverksbyårer har alltid haft en förkärlek för stora strategiska dokument som ingen förstår, men när det håller på att bli en branschnorm är det dags att se över situationen.

Ingen menar något illa förstås: I ängslan över att imponera är det lätt att vilja dra ett täcke av riskminimerande system över sig, men det skapar en slentrian i arbetet, en missuppfattning om vad jobbet egentligen går ut på och ett konventionellt resultat.

Osäkra reklamköpare söker precis den tryggheten som komplexa resonemang och långa låneord ger intryck av att leverera. Plus att lösningarna det ger är tillräckligt okontroversiella för att snabbt få tummen upp internt. Inte för att det är konstigt att företag som ska investera flera miljoner i marknadsföring söker någon form av trygghet, men att byråer levererar det i form av komplexitet och kallar det expertis är inte okej.

Vi som nyss startat en byrå och (än så länge) är helt fria från nätverkssjukan, har några tips till er som vill bli av med den:

Projektledare och Planners: Bjud in kreatörerna i den strategiska processen så tidigt som möjligt - det är ju ändå de som skapar slutprodukten. Det kommer kännas lite jobbigt och ni kommer behöva vara överens om vad som egentligen menas med 'affinitet', men kreatörer som förstår kundens affär och utmaningar på riktigt, kommer göra strategin tydligare och mer relevant.

Kreatörer: Sluta vänta på den perfekta briefen och kräv istället att få vara med i strategiarbetet. Du som är duktig kommer alltid kunna skriva en bättre brief än strategerna.

Kunder: Kräv att få jobba med kreatörerna så tidigt som möjligt. De kommer ställa 'dumma' frågor och kanske till och med göra den dyra Ipsosundersökningen oviktig, men ni kommer få starkare idéer som dessutom stämmer mer överrens med strategin och er affär.

Att påverka attityder och beteenden är ju redan hur svårt som helst. Mer komplexitet är det sista vi behöver.

Oscar Askelöf och Nima Stillerud
Kreatörer på reklambyrån 13

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.