Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Så kan varumärkesägare undvika förfalskningar på Amazon

Publicerad: 9 November 2020, 11:11

Det kan vara svårt att särskilja äkta vara från en kopia. Skrämmande är att alla kategorier av produkter är i fara, från lyxväskor till handdesinfektionsmedel till medicinska preparat som förfalskas och säljs online. Immaterialrättsjuristen Yaroslava Kudrina guidar till hur man bör tänka på just Amazon, som lanserades förra veckan.


I en ständig kamp mot förfalskade varor och oärliga säljare online, behöver de flesta företag överväga en strategi för Online Brand Protection (”OBP”) där man övervakar varumärket digitalt och rapporterar falska aktörer som skadar företagens renommé. Sanningen är att det i dag inte räcker att spendera tid och pengar på att marknadsföra produkten och registrera dess immateriella rättigheter för att bygga upp ett gott rykte för varumärket, om det inte finns någon avsikt att bevaka att detta rykte upprätthålls. Copycats säljer oftast liknande eller till och med identiska produkter som kommer upp i konsumenternas sökningar. Det kan vara att varumärket skrivs in i annonstexten eller i rubriken när det i själva verket är en annan produkt som säljs (Burberry djurfoderexempel). Varumärket kan också användas på produkter som normalt inte tillverkas av varumärkesinnehavaren (Rolex musmattaexempel) eller så används ord som är förvirrande lika varumärket (Coco/Chanel väska exempel).

Skärmdump från Amazon

Genom Brand Registry kan varumärkesinnehavare registrera sina varumärken och därmed snabbare kunna agera mot missbruk av IP-rättigheter på Amazon. Alla tre ovannämnda exempel hade kunnat rapporteras av varumärkesinnehavare i Brand Registry. Innan Brand Registry var det relativt enkelt för illvilliga aktörer att också ändra produktinformationen i varumärkesinnehavarens produktlistor på Amazon. Idag, kan varumärkesinnehavare i stället ”låsa” listor och innehållet på produktdetaljsidan för de varumärken som registrerats i Brand Registry. Det är dock värt att notera att Brand Registry inte direkt ger varumärkesinnehavaren rätt att förbjuda andra att sälja produkter genom missbruk av varumärken. Istället ges möjligheten att rapportera missbruk av varumärket, brott mot upphovsrätt, patentöverträdelser, felaktigt annonserade produkter och produkter som inte uppfyller lagkrav.

Varumärkesinnehavare som aktivt säljer sina varor online uppmuntras starkt av Amazon att se till att varumärkena registreras i Brand Registry. Det kostar inget att skapa ett konto men det är en relativt tidskrävande process. Vanligtvis tar det mellan tio dagar och två veckor per varumärke, vilket kan upplevas långt även för en blygsam varumärkesportfölj. Varumärkesinnehav bekräftas genom registreringcertifikat i landet där en varumärkesregistrering finns. Varumärkesansökningar tillåts inte. Dessutom kräver Brand Registry att man har ett Amazon-konto som visar bilder på varumärket, förpackning, en lista över nummer för produktidentifikation (”ASIN”) och information om distributionsländer. Vissa stora varumärken tenderar också att ha en leverantörsrelation med Amazon som erbjuder vissa ytterligare verktyg och tjänster. Om en sådan relation finns måste en leverantörskod tillhandahållas när ett Brand Registry-konto skapas. Trots att processen med att registrera varumärken i Brand Registry kan uppfattas som krånglig är det oftast en värdefull investering för att få bort falska produkter och skrupelfria aktörer som sänker företagets anseende och påverkar varumärkesinnehavarens egen försäljning negativt.

När varumärket har registrerats i Brand Registry och en överträdelse upptäckts, kan detaljer om överträdelsen rapporteras via en borttagningsbegäran via verktyget ”Rapportera en överträdelse”.

Det är viktigt att poängtera att Brand Registry är ett verktyg som kräver aktiv övervakning och åtgärder för att vara meningsfull. Detta kan hanteras både internt men också av externa rådgivare.

Vad varumärkesägare på Amazon behöver tänka på:

Gör ett testköp av en misstänkt produkt - om man som varumärkeshavare är osäker på om produkten är äkta eller är laglig (t.ex. kan en gammal upplaga signalera att bäst före datumet har gått eller att produkten saknar licens i det landet där det säljs). Ett beställningsnummer för ett testköp krävs ofta om man ska be att ta ner en produkt genom Brand Registry.

Se till att produkten tas ner på alla Amazons marknadsplatser – notera att om man tar ner en annons från Amazon.se kan den fortfarande finnas på Amazon.co.uk/nl/fr/it/de/es under samma ASIN.

Fokusera på att ta ner produkter som faktiskt är ekonomisk skadliga – vissa kopior är så självklara för en konsument att ingen köper dom. Även de dåliga aktörerna flyttar från produkter om de inte genererar något värde. Det finns IT-företag och IP-byråer som har tjänster som beräknar hur mycket en annons genererar i värde.

Läs igenom Amazons policy. Att hänvisa till Amazons policy ger bättre stöd för att ta ner en annons/säljare. Till exempel är oskäliga priser inte tillåtna på Amazon. När efterfrågan ökar går vissa produkter upp i pris. Under Covid-19-pandemin har det t.ex. förekommit oskäliga priser på handsprit och toalettpapper. Detta kallas för ”price gouging” och är inte tillåtet enligt Amazons policy.

Vill man spara tid och få rådgivning kring Brand Registry och varumärkesmissbruk, prata med en specialiserad IT/IP- byrå - Idag finns goda möjligheter att arbeta effektivt och systematiskt mot missbruk genom olika bevakningspaket och verktyg som identifierar, kategoriserar och sorterar oönskade annonser.

Yaroslava Kudrina, immaterialrättsjurist, Potter Clarkson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.