Opinion
”Så lyckas du locka kunderna till din e-handel”
Publicerad: 31 augusti 2021, 13:15
E-handlare som utvecklar ett personligt koncept på sina sajter kommer att lyckas väl framåt. Det skriver Sarah Stenquist, Nordenchef för holländska online marketing automation-företaget Channable, i en spaning.
Ämnen i artikeln:
E-handelSS
Sarah Stenquist
Under mina tio år inom e-handel har allt förändrats i grunden många gånger. Inte minst pandemin har gjort att utvecklingen gått mycket snabbt då det blivit svårare att besöka fysiska butiker. Men under de tio åren har den stora förändringen främst varit att väldigt mycket som gjordes manuellt tidigare idag styrs av AI-baserade system som anpassar utbud, kommunikation och val av marknadsföringskanaler blixtsnabbt baserat på den feedback som systemen ger från de olika försäljningskanalerna.
På senare tid har också företeelsen cookies diskuterats och troligen kommer de att försvinna inom något år. Företagen bakom de vanligaste webbläsarna har förstått att folk inte gillar att bli övervakade och därför håller de på att bygga in hinder som omöjliggör cookies. Men detta innebär samtidigt att de som byggt upp försäljning baserat på cookie-information måste tänka om.
Men antagligen kommer information om produkter vi visat ett aktivt intresse för nå handlarna ändå utan att vi behöver lämna ut allt vi söker på nätet. Men exakt hur det ser ut får framtiden utvisa.
Som helhet har utvecklingen gått mot allt större marknadsplatser med ett stort urval av produkter. Alltså Amazon för allt möjligt, Zalando för mode eller CDON för elektronik. Att bygga upp en egen webbutik är alltmer sällan ett alternativ för den som snabbt vill få ut nya produkter på marknaden. Visserligen tar marknadsplatserna en ansenlig del av försäljningspriset men möjligheten att snabbt nå en jättemarknad brukar vara intressantare än att ägna mycket tid åt att bygga en egen lösning. Synligheten och sökbarheten blir genast så mycket större och dessutom finns fungerande betalningslösningar som är anpassade till varje land.
Under pandemin har utvecklingen exploderat inom e-handeln. En viktig grupp som tillkommit är äldre personer. På många platser är det idag vanligt att få maten hemkörd efter att den inhandlats via nätet. Men även närbutikerna kan erbjuda snabb service och kan många gånger både leverera mat, dryck och mediciner på tio minuter. Just detta att beställda varor kan dyka upp inom ett dygn och i vissa fall inom tio minuter är något nytt som vi inte såg tidigare och som drivits fram de senaste åren. Förmågan att snabbt leverera varorna har blivit en viktig konkurrensfördel.
En utmaning för e-handeln märks särskilt inom mode och elektronik. Här finns en mängd marknadsplatser som erbjuder i stort sett samma produkter till ungefär samma pris. Knäckfrågan framåt är hur man ska sticka ut och bli den leverantör som konsumenten väljer.
Samtidigt finns fortfarande ett starkt behov av att känna och klämma på varor. Som att åka till ett stort varuhus för att få en överblick av utbudet om det handlar om en kapitalvara. Här gäller det för ägarna av fysiska butiker att hitta en bra kombination av att göra varorna tillgängliga för att titta på och även för expediter att ge råd samtidigt som de naturligtvis måste få betalt för detta på något sätt.
De moderna systemen kan ju snabbt undersöka om varor finns i lager och om inte, erbjuda ersättningsprodukter. Handlar det om en kedja som även har fysiska butiker är det många som kontrollerar om produkten finns i butiken innan man beger sig dit.
Dagens e-handelsbutiker har i allt större utsträckning kommit att efterlikna snabbköpet där de mest efterfrågade varorna finns längst in och kunderna slussas förbi ett antal eventuellt intressanta produkter på vägen även om det måste finnas genvägar för den som snabbt vill handla och betala för en vara.
Vad händer då framåt inom e-handeln? Här är mina spaningar:
Fyra misstag du inte ska göra inom e-handel:
Att tänka på när marknadsför produkter via e-handel:
Sarah Stenquist är Nordenchef för holländska online marketing automation-företaget Channable och försäljningschef för DACH-området.