Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Så lyckas du med en digital presentation – fem tips

Publicerad: 7 April 2020, 07:53

Christina Wihlner Lentell.

Foto: Pressbild

Byråvalskonsulten Christina Wihlner Lentell på Engage Marketing tipsar om hur du lyckas med presentationer digitalt.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetEngage MarketingPitch

Branschen befinner sig i ett tufft läger och vi behöver hitta nya vägar framåt. Vi uppmanar kunder och byråer att inte stanna upp utan att om möjligt, fortsätt att genomföra de processer de har planerat för eller är inne i just nu. 

Det går utmärkt att använda digitala plattformar- och uppkopplingar. Det är ett nytt sätt att genomföra presentationer på och kräver ett annorlunda tänk, och nytt upplägg. Just nu driver jag pitchpresentationer och utvärderingar i Microsoft Teams. Vi är ett stort antal personer som befinner oss på olika platser och alla måste engageras och koordineras. Kanalvalet inspirerar till nytänkande och jag är positivt överraskad över hur bra responsen och resultatet blivit.

Mina fem råd för att lyckas med en digital presentation:

  Tänk er att ni sänder från en studio och det är i direktsändning. Anpassa presentation och upplägg efter de tekniska aspekterna. Studiobakgrund, ljus, och placering av sändande dator är oerhört viktiga. Presentatörer måste synas tydligt, från rätt vinkel och hålla ögonkontakt med kameran. Mottagarna behöver se ett personligt bemötande i en representativ miljö. 

  Gör ett genrep med kollegor som är uppkopplade så att ni får en bra uppfattning om hur personer och bilder uppfattas.

  Informera tydligt om hur sändning och presentationen kommer att genomföras. Schemalägg frågestunder och pauser så att mottagarna vet när de ska sätta på sina mikrofoner och interagera. 

Presentera i korta avsnitt, mottagarna behöver engageras under hela presentationen.

Behåll leendet och glimten i ögat även om ni pratar in i en kamera, det är människor på andra sidan uppkopplingen.

Christina Wihlner Lentell, byråvalskonsult på Engage Marketing

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.