söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Så lyckas med kriskommunikationen under julen

Publicerad: 21 december 2022, 12:15

Niclas Karnhill, Miltton

Foto: Pressbild

Niclas Karnhill, senior advisorinom pr på Miltton, ger dig bästa tipsen om krisen drabbar ditt varumärke under julen: ”Nu har du dessutom SVT i mobilen som kräver svar innan Karl-Bertil”.

Ämnen i artikeln:

KriskommunikationKommunikationsbranschenPRNyheterDebatt

Vissa saker är självklara under julledigheten. Varm glögg, Kalle Anka, julklappar under granen – och en kris som slår till. Det sista kanske inte alltid händer, men med tanke på att den brukar slå till när man minst anar så är risken stor.

Ingen kris kommer lägligt för dig som CMO, presschef eller kommunikatör, men förmodligen är den värst under julen. Inte för att incidenterna är allvarligare utan för att samarbetena är så mycket svårare. Företagets mejl och chattar överges till förmån för julbord och snapsar. Nyckelpersonerna du försöker nå har stängt av notiser och ringsignaler. 

Det är sådana här stunder man riskerar att drabbas av en kris. Er kund drabbas av en incident på grund ditt företag eller så har en samarbetspartner fått leveransproblem som hotar er försäljning. Och nu har du dessutom SVT i mobilen som kräver svar innan Karl-Bertil. Och du kan inte nå någon. 

Grattis, du har precis hamnat i julfällan. 

Men det är inte för sent att undvika detta. Det finns fem snabba åtgärder du kan göra redan i dag för att i förlängningen spara tid, pengar och dessutom skydda förtroendet. För som vanligt handlar kriskommunikation om att vara förberedd. Every battle is won before it’s fought, som Sun Tzu skrev. 

1. Riskinventera. Kartlägg riskområden, fundera på tänkbara scenarier och gör en konsekvensanalys. 

2. Säkra nyckelpersoner. Med utgångspunkt från riskinventeringen – kontakta kollegor som har relevant kunskap och se till att de är nåbara. 

3. En väg in. Nämn en kontaktväg så att det är tydligt för alla i företaget vem de ska kontakta vid en kris. En bra idé är att krisledningen delar ett mejlkonto, och att det är den du sprider. 

4. Samarbetsverktyg för nyckelpersoner. Förutom gemensam mejladress – skapa en krisgrupp på Whatsapp, Signal eller liknande om ni mot förmodan inte redan har det. 

5. Tänk på medarbetarna innan, under och efter krisen. Informera dessa kontinuerligt precis som du gör med externa intressenter. En kris definierar ett företag, det gäller inte minst hur man tar hand om sina anställda. 

Dessa punkter är inte bara för dig och ditt företag utan minst lika mycket för kunder, partners och journalister. De firar också jul – och precis som du förtjänar de snabba och korrekta svar.  

Niclas Karnhill, Miltton 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev