Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Så ska du välja ett bra företagsnamn

Publicerad: 16 April 2014, 11:54

Katarina Nilsson.

Att låta andra bestämma företagsnamn i sociala medier är ingen god idé. Det skriver namnstrategen Katarina Nilsson, som här ger goda råd för hur man ska välja namn till sitt företag.


Sätt vår affärsstrategi och vinn en gratis lunch. Riktigt så uttryckte sig inte Tommy Sollén och Karin Eriksson när de lanserade sin omtalade tävling i förra veckan. Men i egenskap av namnstrateg med närmare 15 års erfarenhet av namnutveckling och varumärkesarbete tycker jag att det är vad initiativet mynnar ut i.

En tävling kan vara ett smart drag för att skapa brus. I det i det här fallet kanske det till och med blev lite för mycket av det goda. Men jag vill inte göra mig lustig över tävlingshaveriet utan helt enkelt erbjuda en annan infallsvinkel på vad som är ett bra företagsnamn, och hur man ska gå till väga för att välja rätt.

För till skillnad från en nätsnackis, som blåser över på någon vecka eller två, är företagsnamnet något man förhoppningsvis ska leva med under en lång tid framöver. Det är det första kunder och parters möter i kontakten med er och det är viktigt att man tar sig an namnfrågan på ett professionellt sätt. Rätt företagsnamn kan vara skillnaden mellan att lyckas eller att försvinna på en konkurrensutsatt marknad.  

Bra namn grips sällan ur luften av någon som saknar kompetens. Namn som är väldigt fyndiga, som tydligt beskriver vad ni gör ni gör, eller som man älskar första gången man hör dem är sällan ändamålsenliga. För att vara lönsamt och hålla i längden måste namnet uppfylla en lång rad helt andra kriterier. Det ska exempelvis vara möjligt att expandera verksamheten, inte riskera att bli otrendigt och gå att skydda.  

Jag brukar säga att processen med att välja rätt namn för verksamheten ungefär är som att bygga ett hus. Och även om du har för avsikt att ta hjälp av dina entusiastiska vänner med snickrandet är det bra om du har gjort en ritning innan du låter allmänheten gå loss med hammare och spik. Ska det vara funkis, New England eller fjällstuga? Om du inte är tydlig med vilken typ av konstruktion du är ute efter är risken stor att det slutar med Villa Villekulla.

Men tillbaka till Karin och Tommy och deras namntävling. Här är mitt förslag på hur de tar sig vidare när de ska sålla bland alla förslag som rasat in:
1) Ritningen - Backa tillbaka och definiera vilka hårda och mjuka krav ni har på namnet.
2) Gör ett positivt urval – sortera fram 20-30 namn som på några olika kreativa teman som matchar era kärnvärden.  
3) Kontrollera namnen - Kolla hur namnen fungerar juridiskt, kolla domännamn, googla, kontrollera namnen språkligt om ni ska ut på fler marknader.
4) Testa att leva med valet - Läs namnen högt, svara med namnet i telefon och skriv ner det för att testa det visuellt.  
5) Beslut – Välj det bästa namnet men förbered med ytterligare 2-3 namn som backup.

3 goda råd när du ska välja namn:
• Ett namnbeslut är ett strategiskt val. Välj ett namn som kan stötta din affär framåt under en lång tid
• Namn är ingen konsensusfråga – låt en kärngrupp med beslutsmandat ta beslut och förankra uppåt och in i organisationen
• Ett namn som ska hålla långsiktigt bör uttrycka vem du är, inte vad du är.   

Katarina Nilsson
Under närmare 15 år har Katarina Nilsson arbetat som namnstrateg. Hon har hjälpt företag som Sandvik, Electrolux och SonyEricsson att ta fram lönsamma namn till produkter, tjänster och varumärken. Hon driver namnbyrån Eqvarium sedan 2008 och är författare av kapitlet om namn i Bonnier Ledarskaps "Varumärkeshandboken".

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.