Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Så skapar du en framgångsrik hashtag

Publicerad: 23 Augusti 2019, 07:40

Foto: Needpix

I samband med hashtaggens födelsedag delar Twitter med sig av några praktiska "do's and dont's" för att skapa en framgångsrik hashtag.


Ämnen i artikeln:

Twitter

Idag fredag 23 augusti fyller hashtaggen 12 år. 2007 fick Chris Messina en idé – tänk om man skulle kunna använda hashtags för att samla konversationer online? Han vädrade sin idé på Twitter och resten är historia. För varumärken har hashtags blivit ett viktigt verktyg för att kunna prata direkt med målgruppen samt anknyta till aktuella ämnen.

LÄS MER: "Polemik, yttrandefrihet och troll – hur kan Twitter bli relevant för svenska marknadsförare?"

Men vad behövs för att skapa en framgångsrik hashtag ur ett marknadsföringsperspektiv?Här är några praktiska "do's and dont's" från Twitter i samband med födelsedagen:

Do's:

- Gör hashtagen kort, tydlig och lätt att komma ihåg. Lämna inget utrymme för möjliga stavfel - det gör en Tweet oupptäckbar.

- Gör din research. Kolla vilka hashtags människor redan använder när de pratar om ditt varumärke och ta avstamp i dem. Försäkra dig om att den hashtag du avser använda inte redan används.

- Fundera kring var annars du kan använda din hashtag för att skapa ett enhetligt budskap över alla marknadsföringskanaler - retail, förpackning, annonsering, etc.

- Var realistisk. Förutsätt inte att människor kommer använda din varumärkesslogan eller andra endimensionella hashtags i sina Tweets om det inte känns naturligt eller om det inte finns incitament för dem att göra det.

- Ge människor en anledning att använda er hashtag. Oavsett om det är för att vinna ett pris eller om det är för att bli retweetad så kommer er målgrupp att förhålla sig mer positiva om de upplever att det är ett ömsesidigt fördelaktigt förhållande.

- Samarbeta med influencers som kan öka exponering och synlighet för er hashtag.

Don'ts:

- Överanvänd inte hashtags. En eller två relevanta hashtags per tweet är lagom. Kom ihåg - antal tecken har betydelse.

- Förvänta er inte att er varumärkesslogan passar som hashtag. Meningen med en hashtag är att vara inkluderande, delbar och lätt att hitta. Om den inte organiskt passar i en tweet så kommer den att kännas påtvingad och kommer därför inte fylla sitt avsedda syfte.

- Förvänta dig inte att människor använder er hashtag utan anledning eller incitament. De bästa hashtagsen har förmågan att få folks uppmärksamhet genom att skapa nyfikenhet att utforska eller delta i konversationen.

- Att använda endast VERSALER är en no-no Såvida det inte är en akronym uppfattas det som att någon skriker och adderar ett onödigt arbetsmoment i att få alla bokstäver stora.


Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.