Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Så slipper du onödiga möten och vinner tid

Publicerad: 11 maj 2022, 10:49

Möten tar upp en massa onödig tid och kostar bolagen miljardbelopp. Det skriver Johanna Lindskog Lindell som har flyttat ut i receptionen – och tipsar om hur du gör mötena fokuserade och snabba.


Ämnen i artikeln:

Jeff BezosOprah Winfrey

Jag är verkligen inte ett fan av möten. Jag har tillochmed flyttat ut från mitt kontor och sitter i receptionen så jag hela tiden är tillgänglig för ta snabba samtal för att inte hamna i timslånga möten. I snitt spenderar anställda tre timmar på möten i veckan enligt tidigare undersökningar, vilket kostar bolagen miljarder kronor. Många är dessutom onödiga eller slöseri med tid.. Jag är inte ensam om erfarenheten att ibland hamna i möten där personer stjäl ens tid. Jag har inte oändligt med tid, och onödiga möten där ingenting blir sagt är bortkastad tid. Ibland är möten störande, onödiga ritualer.

En av mina tidigare arbetsgivare hade som en rutin att ha oundvikliga möten. Inbjudningar kastades ut till flera personer som inte var relevanta för mötet och som inte skulle ha något värde av det, inte heller kunna bidra med något. Men de var ändå tvingade att delta. De personer som kallar till sådana möten har ofta ett behov av att få bekräftelse på sin status genom en mötesarena. Ett existensberättigande för sin roll. Bara för att mötet sker i kontorets lokaler med en mängd människor, betyder det inte att det gynnar företaget – tvärtom. Att många talar om att lösa ett problem, löser inte problemet. Mötet kanske tydliggör problemet, men i många fall kommer det bara komplicera det och inte göra någon nytta alls.

Vill du göra dina möten så fokuserade och produktiva som möjligt? Håll det enkelt.

1. Ta input från Oprah Winfrey och börja varje möte med samma tre meningar: ”Vad är vår avsikt med det här mötet? Vad är viktigt? Vad är viktigt?”

2. Hämta inspiration från Jeff Bezos och håll dig till två pizzamöten. (Inget möte bör vara större än antalet personer som kan matas tillräckligt av två pizzor.)

3. Till sist en aspekt från vetenskapen och förbjud mobiltelefoner; forskning visar att din kognitiva kapacitet minskar avsevärt när din telefon är inom räckhåll. Gör dessa tre saker och dina möten blir mer fokuserade och produktiva.

(Men kom ihåg att forskning också visar att att inte hålla så många möten är det snabbaste sättet att öka medarbetarnas produktivitet och engagemang.)

För mycket kunskap kan trots allt ibland vara ett större problem än för lite. Du behöver inte kunna allt för att komma igång; Faktum är att om du vet för mycket gör det mycket mindre sannolikt att du faktiskt börjar. Du måste bara veta vad som är viktigt.

JOHANNA LINDSKOG LINDELL

LÄS OCKSÅ: Här är tipsen för dig med knaper pr-budget

 

Ämnen i artikeln:

Jeff BezosOprah Winfrey

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.