onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Yasmine Winberg: Säg adjö till Resumé!

Jag erkänner direkt: Det är read-bait. Men innan du känner dig blåst och suckar över att rubriken inte har någon förankring i verkligheten vill jag också säga att det ligger ett uns av sanning i ovan påstående, skriver Resumés chefredaktör Yasmine Winberg i en ledare.

Publicerad: 13 december 2022, 08:46

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg.

Foto: JANNE NAESS.


Ämnen i artikeln:

ResuméNyheter

Det har nämligen blivit dags att ta farväl av det magasin du fått i din brevlåda nu i dagarna. Det här är det sista numret av magasinet i den här formen. Från och med årsskiftet blir Resumé en kvartalstidskrift.

Varför? Ja – varför inte? Resumés pappersprodukt har genom åren gått från veckovis utgivning till en varannan vecka när sajten kom (men då innehöll den fortfarande nyheter!), till att slutligen bli det fördjupande månadsmagasin det är i dag. Under ganska många år nu har Resumé haft en mycket framgångsrik prenumerationsaffär, som för varje år växer sig större. Samtidigt har vi, precis som alla andra traditionella medier, naturligtvis sett en strömning mot läsning och annonsintäkter online. I takt med att premiumjournalistiken på sajten har tagit allt mer plats har papperstidningen fått en mer oklar roll i vårt ekosystem.

Vi tror inte att papperet är dött. Men vi tror att utvecklingen har bidragit till att det behöver fylla en annan funktion än vad just det här magasinet gör. Vi tror på mer fördjupning. Mer kontext. Och mer inspiration. En dubbelt så tjock produkt, i coffetableformat, som förhoppningsvis ska förtjäna en plats framme på fikaborden ute på byråer, marknads- och kommunikationsavdelningar. En bibel som du som läsare kan återkomma till länge, som du plockar fram när du känner dig vilsen i ditt jobb.

Det jag beskriver nu är delvis ett resultat från insikterna vi fick efter en kvalitativ läsarundersökning vi gjorde i våras. Där talade 38 utvalda prenumeranter sitt tydliga språk: Lyft blicken från naveln och sätt marknads- och kommunikationsfrågor i en samhällskontext.

Ett annat behov som löpte som en röd tråd genom svaren var mer omvärldsbevakning. I dagsläget är Resumé bra på att bevaka den svenska branschen (och i viss mån även den nordiska, sedan vi inledde ett samarbete med norska Kampanje och danska Markedsføring i början av året – kolla in Nordiska svepet om du inte gjort det än), men inte lika bra på att täcka de snabbväxande marknaderna utanför vår bubbla i norr: Indien, Kina, Storbritannien, USA. Ni kommer få mer av det i det nya papperet, som redaktör Billy Andersson redan nu har kommit långt i att forma. Och ännu mer av det i ett nyhetsbrev som från och med årsskiftet skickas till våra prenumeranter en gång i veckan. Det tar max fem minuter att läsa och innehåller allt du behöver veta för att vara den smartaste och mest pålästa personen i rummet. 

Det sista numret av Resumé som månadsmagasin innehåller en summering av de viktigaste händelserna 2022. Och så förklarar Leon Nudel varför det är vanskligt att sia om framtiden. Är det svårt i vanliga fall är det ingenting mot vad det är nu. 2022 har varit ett oerhört tungt, kallt och förvirrande år för många, inklusive marknadsförare. Jag är imponerad över allt bra som trots det ändå nått marknaden. Vila under jul och nyår. Det har du gjort dig förtjänt av. Vi lär behöva krafterna 2023.

PS. Det nya magasinet får du i brevlådan den 8:e mars. Din input är viktig för oss. Har du feedback, tankar eller bara vill surra över en lunch? Mejla mig på yasmine.winberg@resume.se.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ResuméNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev