Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Scherman: "Beklagar om jag gett lektorn sömnlösa nätter"

Publicerad: 25 juni 2018, 14:40

Foto: Andreas Elgstrand

Martin Svendsen, lektor i reklam och pr, kritiserade tidigare i dag Jan Schermans uttalande om att vi borde älska reklam. Nu svarar den tidigare TV4-chefen.


Ämnen i artikeln:

Jan Scherman

Jag beklagar att jag gett lektorn i reklam och pr, Martin Svendsen, sådan ångest att han drabbats av sömnlösa nätter. Har med åren lärt mig att sömn är grundläggande viktigt för både hälsa och förstånd. Och uppenbarligen har Svendsen sovit så dåligt under längre tid att hans tankeskärpa gått närmast helt förlorad.

Det som orsakat sömnlösheten är att jag skrivit en artikel i Resumé om att reklam är viktigt och att vi borde älska densamma. Den insiktsfulle kan inte ha missat poängen med detta kraftuttryck - kärlek är ju ett starkt ord och en stark känsla. Reklam har i olika former funnits så länge som människor på olika sätt velat sälja varor och tjänster. Markant ökning med industrialismens inträde. Och hela vägen fram till idag med explosionen online.

Jag ville värja mig mot alla fördomsfulla reklamhatare. Och jag ville markera mot motståndet som inte minst brett ut sig hela vägen rakt in i riksdagen. Tyckte det var dags att säga något kärleksfullt med tanke på hur PK det är att tala illa om reklamen.
Hur tänker egentlig Martin Svendsen i sin sömndruckenhet? Jag undrar om han ser framför sig en reklamfri värld där vi konsumenter ska betala för all mediekonsumtion.
Några tusenlappar för betal-tv och gärna lite extra dyrt om vi vill se TV4:s matcher i fotbolls-VM reklamfritt - köp C More så slipper vi reklamen. Så lyder ju TV4-reklamen för att sälja premiumbiljetter till fotbollen. Och så har vi ju public service som ska gå på skattsedeln. Och den lär ju behöva bli större om reklamhatet växer. Högre skatt och dyrare betal-tv.

Jag ville i all enkelhet säga att reklamen behövs. Dels för att det är ett sätt att berätta om nya varor och tjänster dels för att det är ett viktigt sätt att finansiera media. Truismen att dålig reklam är dålig, trodde jag i min naivitet inte det var nödvändigt att påtala. Men nu gör jag det. Dåliga tv-program är inte heller bra.
Utmaning för branschen, alltså reklambranschen, är att mer engagerat verka för bra reklamfilmer. Viktigt i en tid dessutom när internationella giganter vinner kampen om tillväxten genom att klara relevans och precision. Reklamen behövs - och de flesta vet väl att reklam inte är saklig och opartisk. Eller? Vi vet väl att det är en form av manipulation. Påverkan.

Betyder det att den ska tyckas illa om och helst utplånas? Nej, jag tycker inte det. Älska det hatade!

Sorry, Martin Svendsen. Jag tänker inte bli sömnlös för att du blev det. Men om media ska leva på betalintäkter och skatt. Punkt slut. Då blir jag riktigt orolig.

Jag har ett förslag - ta ett par kraftfulla sömntabletter så att du återfår nattsömnen. Då kanske också tankeskärpan återvänder.

Jan Scherman, diversearbetare och tidigare TV4-vd.

Ämnen i artikeln:

Jan Scherman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.