Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Sex tecken som visar att du är gjord för att jobba inom pr

Publicerad: 3 januari 2022, 08:58

Funderar du på en karriär inom pr? Resumés bloggare Johanna Lindskog Lindell listar tecknen som visar att branschen kanske är rätt för dig.


Ämnen i artikeln:

PRPR-Byråer

Ibland verkar vissa människor tro att det är galet glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete som inte är ett 9-5 jobb. En gammal byråkund sa en gång till mig att jag hade världens lättaste yrke… jag bara lyfte luren och ringde ett samtal och vips blev det artiklar. Nja, så funkar det ju inte riktigt.

Jag har sagt det tidigare, grundstenen i pr är relationer och det bygger man över tid. Ett pr-proffs utan kontakter är som en bank utan pengar. Min och mina branschkollegors hårdvaluta är relationer.

Det spelar ingen roll om du är skarp på sätta rubriker eller skapa en story, du måste också kunna sälja in den. Vi är alla säljare av något slag. Jag säljer förpackningar med personer och varumärken. Jag vet att alla inte håller med då det inte är lika fint att vara säljare som ”strateg” – men faktum kvarstår, det handlar om att sälja.

Funderar du på en karriär inom pr? Här är några tecken på att branschen kanske är rätt för dig:

1. Du tittar hela tiden på din telefon.

Glöm Clash of Clans! De flesta av oss som jobbar med pr har sina mobiler alltid i närheten för att svara på inkommande meddelanden, ta samtal, pitcha i tid och otid samt svara frågor på sociala medier. Jag vet inte hur många meddelanden på exempelvis Instagram som jag besvarar dagligen.

Om du är okej med att ibland bli avbruten under ditt restaurangbesök, kvällar och helger och kan snurra snabbt för att koppla upp en journalist med en källa för en nyhetshändelse, kommer du att briljera.

2. Du älskar deadlines.

Pr-proffs faller inte sönder under press, utan är istället motiverade att lösa problem och producera idéer, pressmeddelanden och kontakta sina kontakter för att nå målet.

3. Du är en mästare på att bygga relationer.

Framgångsrika yrkesutövare inom pr är skickliga på att skapa och underhålla relationer med kunder, klienter, partners, leverantörer och andra parter som organisationen behöver för att lyckas.

4. Du fokuserar på detaljerna.

Pr-proffs förstår att den stora bilden innehåller många avgörande detaljer. Även om en karriär inom PR tillåter dig att vara kreativ, är kunniga kommunikatörer också skickliga på att knyta affärsmål till pr-insatser.

5. Du skriver bra.

Oförmågan att kunna skriva en kort begriplig text, samtidigt som man levererar onödigt långa texter, är inte bra. Det går absolut att lära sig bli bättre på att skriva. Dagens pr-experter måste kunna omvandla komplex information till något lättförståeligt och kortfattat. Du behöver inte vara Shakespeare, men pr-proffs som kan formulera sig slagkraftigt kan öppna fler möjligheter.

6. Du kan hantera avslag.

Vänj dig vid att höra ”nej” – eller höra ingenting alls. Avslag för pr-utövare sträcker sig bortom avvisade pitcher, man kan bli avvisad av kunder eller upptäcka att deras arbete inte ger resultat.

Jag ser ett ”nej” som ett ”kanske” istället. Om du är typen som tar ett ”nej” som en utmaning, kommer du upptäcka att din uthållighet och beslutsamhet kommer att löna sig.

johanna.lindskog@lindell.org

Ursprunglig källa hittar du här.

 

Johanna Lindskog Lindell

Ämnen i artikeln:

PRPR-Byråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.