Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Shout: Vad är det som smakar bittert?

Publicerad: 26 September 2013, 06:24

Pontus Caresten och Calle Österberg på Shout som ligger bakom Miss Skinny-kampanjen.

DEBATT. Frisk & Fri har en minimal marknadsföringsbudget. Det är inte lätt att nå ut med sitt budskap för en så liten förening (vi hade bara råd med en ynklig reklamtavla). Därför valde vi provokation, skriver Pontus Caresten och Calle Österberg på Shout som en replik på Linda Elers debattartikel i går.


Ämnen i artikeln:

Frisk & FriShoutLinda ElersMiss Skinny

Självklart har vi  resonerat kring de unga flickor och kvinnor som ser reklamen för Miss  Skinny. Men menar du på riktigt att det är så stor skillnad mellan detta  och det som de stora modeföretagen sysslar med varje dag?

Vi utsätts för dessa budskap hela tiden. Snarlika bilder och  liknande retorik finns överallt. Modebranschen frågar oss om vi passar  in, om vi duger, om vi är tillräckligt vackra, smala, snygga.  Men oftast står det mellan raderna. Och kruxet är ju att vi har vant  oss. Vi reagerar nästan aldrig. En så duktig copywriter som Linda Elers borde veta att den effektivaste reklamen är den som fastnar i  betraktarens undermedvetna. De små, subtila gesterna. Den plumpa retorik  Miss Skinny använde i en enda vecka får folk att förfäras. Med all  rätt.

När folk förfäras händer nämligen saker. Redan nu har ämnet  diskuterats mer än på väldigt länge, om precis rätt saker. Hur långt  kan det gå? Var är modebranschen på väg egentligen? Hur länge kan  vi vänta?

Linda Elers skriver att det "bara var en kupp för att  få människor att engagera sig i och prata om ätstörningar". Bara alltså?  Där håller vi inte riktigt med.

Det finns en en viktig skillnad  mellan Miss Skinny och Tommy Black, som ju många referat till. Vi vill,  precis som Linda skriver, få människor att engagera sig i och prata om  ätstörningar. Tommy Black ville sälja choklad. Bara. Frisk & Fri har  inget att sälja.

Nu börjar ett stort arbete med att påverka en  hel bransch. En bransch med mycket pengar och makt. Vi tror att det här  kan vara ett sätt att starta en dialog. Vi hoppas att debattklimat  kommer förändras och att vi kan prata om problemen i modebranschen på  ett lite annorlunda sätt. Med nya ingångar.

Närmast väntar en  pressträff på Berns, där Frisk & Fri presenterar de senaste rönen om  ätstörningar och lanserar en krav-märkning för modeindustrin. Igår  besökte över 20 000 personer www.miss-skinny.se. Vi har startat ett samtalsämne. Förhoppningsvis är detta bara början.

Det  tog emot att skriva copyn till Miss Skinny, det ska sägas. När vi skrev  manifestet som avslutas med "We say bye bye to normal. Say hello to  Miss Skinny." skämdes vi naturligtvis.

Men den här gången tror vi att ändamålen helgar medlen.

Pontus Caresten
Copywriter på Shout

Calle Österberg
Art Director/CD på Shout

Linda Elers replikerar:

Jo, jag menar faktiskt att det finns en skillnad mellan Miss Skinnys reklam och annan modereklam. Annars hade människor inte reagerat.

Jag försvarar inte modereklam i allmänhet, men jag tycker ändå att det är att gå alldeles för långt att direkt uppmana människor till ett självskadande beteende.

Jag förstår att ni kände er tvungna att ta till extrema metoder för att med små medel nå ut med ert budskap. Men är det rätt att få unga människor att må dåligt för att få modebranschen att lyssna?

Jag menar att det ni gjorde var farligt.

Visst är det så att den effektivaste reklamen är den som fastnar i människors undermedvetna – det är just därför jag är så kritisk till er kampanj för Miss Skinny. För man kan fråga sig vilken del av kampanjen som fastnar mest. Är det filmen för Frisk & Fri eller är det bilden av två smala ben till frågan "Do you fit in?".

Linda Elers
Copywriter på King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.