Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Sill, potatis och marknadsföring

Publicerad: 23 Juni 2020, 09:06

Midsommar har fått Resumés bloggare Daniel Collin att fundera på potatisodling och hur det kan jämföras med marknadsföring.


1970 var den totala skörden av matpotatis i Sverige 1,5 miljoner ton (1 500 000 000 kg) och i fjol landade den på en tredjedel av detta.

Från 1971 till 1972 sjönk det rejält från 1,2 miljoner ton till knappt 800.000 ton, men därifrån till dagens 500.000 ton är trendkurvan relativt jämn.

Potatis går att odla i de flesta jordar, med mer eller mindre lyckat resultat.

Bäst förutsättningar är mager och väldränerad jord.

Och ett av de viktigaste råden är att tänka på växtföljden.

Det vill säga att inte odla på samma ställe år efter år.

Proffsen rekommenderar att det är 4-5 år mellan odlingstillfällena på samma plats.

Detta är inte raketforskning, eller ens särskilt mycket att hålla reda på för en som kommit på tanken att kanske börja odla lite själv hemma i trädgården eller på landet.

Vilket enligt mina spaningar fler än vanligt gjort just detta år, sannolikt för att vi plötsligt inte kunnat resa på samma sätt som vi brukar under sommaren.

Trots det tycks mig många missa, eller ignorera alla råd som kommer efter ”Potatis går att odla i de flesta jordar”.

Med en glad ”hur-svårt-kan-det-vara-inställning” skaffas det lite jord och sätts lite potatis, med påföljande glädje när den gröna blasten börjar tränga upp.

Medan de professionella odlarna genom sin kunskap och erfarenhet ganska väl vet hur stor skörd de kan förvänta sig har de flesta hobbyodlare ingen direkt aning.

För några blir skörden överraskande bra, för andra en besvikelse.

Ungefär likadant fungerar marknadsföring.

Det är inte raketforskning, även om det finns krafter som försöker få det till detta med hjälp av avancerad teknik och mer data än vi kan överblicka.

Översatt tillbaka till potatisens värld skulle en ständig mätning av jordens temperatur, halter av fukt, kalk, sand och maskpopulation absolut ge mer detaljerad information till odlaren men det har som sagt visat sig att det viktigaste att tänka på är växtföljden.

Med sunt förnuft, tillräcklig baskunskap och uthållighet blir skörden för det allra mesta vad som kan förväntas.

Baseras däremot odlandet mest på en idé, tillfällig entusiasm och förväntningar om att sättningen ska ge rikliga mängder färdigtvättad färskpotatis fint förpackad i påse är risken för besvikelse större än sannolikheten för succé.

Du behöver inte vara jordbruksprofessor för att lyckas med din potatisodling i trädgården.

Du behöver inte heller vara ekonomie doktor för att förstå hur marknadsföring fungerar.

Men du behöver vara intresserad, se till att ha koll på grundförutsättningarna och orka göra jobbet ordentligt (eller ta hjälp av någon som kan det).

Annars är du inget annat än en glad ”hur-svårt-kan-det-vara-potatisodlare” som ibland blir glatt överraskad över det fina resultatet men utan att ha en aning om varför.

Läs fler blogginlägg från Daniel Collin här!

Daniel Collin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.