Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Simon Strands observationer från Almedalsveckan

Publicerad: 10 Juli 2016, 10:39

Simon Strand i Almedalen.

Foto: Andreas Elgstrand

Pr-konsulten Simon Strand har skrivit krönikor för Resumé under Almedalsveckan 2016. Här samlar han sina intryck från veckan som gått.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenAlmedalen 2016Simon Strand

Utställningarna har ersatt PR-kupperna
SOS Barnbyars street art-kampanj #rotlös och Fotografiskas utställning Ikoner var två av årets agendasättare. I år var det utställningar – och inte kupper – som skapade diskussion.

Techindustrins genomslagsår
Aktörer som Google och Spotify ökade sin närvaro och Miltton Labs matchningsapp Mingla blev årets snackis. Breakit och DI Digital bevakade hela veckan.

Kladdigare än någonsin
Mer hångel och allmänt kladdande (av det slag som har godkänts av mottagaren, ska tilläggas) i offentliga miljöer än tidigare år. Spännande!

Slaget om Sverige
Stefan Löfven pratade om nationen, Ebba Busch Thor talade framför en Sverigeflagga och Anna Kinberg Batra nämnde Sverige 71 gånger, nästan dubbelt så många gånger som tvåan Löfven. Den politiska diskussionen blev en kapplöpning om att äga Sverige, svenska symboler och definitionen av svenskhet.

Snyggare än någonsin
Almedalsbesökarna lägger allt större fokus på hur de ser ut. Modegraden har ökat. Moderådets aktiviteter, ökad närvaro från näringslivet, Instagram och en ny politisk generation med ett starkare intresse för kläder och livsstil är faktorer som kan antas ligga bakom.

Alla rådgivares vecka
Almedalen har alltid varit förbehållen PR-konsulter och lobbyister, men det där börjar vidgas. BCG, Vinge, ESNY, Deloitte, Borg Owilli, DDB... Nytt för i år är att precis alla sorters konsulter är välrepresenterade – reklamare, managementkonsulter, affärsjurister, ekonomer, säljare, mäklare.

Stora eller plötsliga frågor får lägre andel uppmärksamhet i Almedalen än annars
Veckan speglar inte riktigt det allmänna medvetandet och den vanliga nyhetsbevakningen i sitt innehåll; ett ämne som Brexit fick mindre utrymme under Almedalsveckan än en vanlig vecka. För stor del av programmet är schemalagt och på andra sätt beroende av planering. Och för många aktörer med andra prioriteringar är på plats för att diskussionen i Almedalen ska bli lika koncentrerad kring stora aktuella ämnen, särskilt om de är plötsligt uppkomna. Dessutom är alla sorters Almedalsaktörer barnsligt förtjusta i att prata om vad de själva gör, och det blir svårt att göra kring en nyligen inträffad extern händelse. Några tunga Brexit-seminarier genomfördes, men "alla" pratade inte Brexit även om folk påstod att det skulle bli så. I Almedalen späs en sådan här fråga, som annars fått nästan fullkomlig uppmärksamhet, ut med en massa annat.

Simon Strand
Pr-konsult

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.