Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Sju okända anledningar som driver branschens förvärvshysteri

Publicerad: 13 maj 2021, 05:47

Resumés bloggare Martin Edenström: ”Sanningen är att det inte enbart är kompletterande kompetenser, svårrekryterad nischkompetens eller aggressiva förvärv som gett oss alla bolagsförvärv den senaste tiden”.


Mina kolleger på Resumé har skrivit flera smarta och insiktsfulla krönikor på sistone, så tänkte denna soliga onsdag bjuda på ett eget alster. Vad sägs om den så aktuella M&A, eller förvärvshysterin som just nu råder i byråsverige. För att inte prata om alla digitalbyråer som slås samman. Bara denna vecka kan vi räkna upp minst 6-7 förvärv och stundande ”mergers”.

Alla dessa ”match made in heaven”. Hur går de egentligen till? Hur kan båda parter så bra hitta fram till varandra och vid just rätt tillfälle helt enas som köpare och säljare? Till helt rätt pris och med rätt betalningsmedel och villkor.

Sanningen är att det inte enbart är kompletterande kompetenser, svårrekryterad nischkompetens eller aggressiva förvärv som gett oss alla bolagsförvärv den senaste tiden. Det finns lite fler anledningar än så. Låt oss ta en titt!

Hypen är påtaglig. Det snabba behovet av att krydda med kreativitet och UX till slipsförsedda managementbjässar är mest klassisk under det senaste halvdecenniet. Även andra makrotrender som e-handel, agila team och mobilitet har lett till internationella förvärvsvändor då alla bjässar ska ”check’a av en box” för att kunna prata samma språk och akronymer som kollegorna.

Alla förvärvade bolag kostar inte pengar. Flertalet av senaste tidens byråförvärv rör bolag som en längre tid visat knallröda siffror. Sammanslagningen blir då ett nollsummespel och en nådastöt i förhållande till konkurs. Men som skapar positiv PR och i vissa fall kan leda till framtida synergier för den förvärvande parten. Man köper inte ett bolag. Man köper en bild av ett eftertraktat område. Detta är främst påtagligt då internationella aktörer handlar upp svenska byråer. Ett tag senare visar det sig att bristfälliga engelska möten samt en tight tidsplan att ta sig in i landet lett till att traditionella reklambyråer förväxlats med certifierade ehandelsexperter. Något som lätt kan hända när alla idag på pappret jobbar med CX, UX och e-handel och få krav på ytterligare detaljer krävs.

Bolaget är sekundärt. Det är enormt dyrt, baserat på både lönekrav och HR-enhet/head hunters, att rekrytera inom dessa områden sedan 2019. Förvärvet kostar därför totalt mindre än att anställa individuellt. I dessa fall blir snart även uppköpta byrågruppen omstöpta till timdebiterande konsulter.

Det yttersta ledarskapet är inte sällan väldigt egocentrerat. Det finns fler VD:ar än ni tror som främst har för avsikt att ”röra om i grytan” och skapa ett legacy av något som kan bli bra efter tid. Långt efter de själva klivit av. Det har lett till de märkliga, och eller kostsamma förvärv vi sett på sistone.

Ett bolagsförvärv kan på kortare tid klä en aktörs nysatsning på ett hetare, mer hypat område. Inte ovanligt när traditionella reklam- och mediebyråer behöver digitalisera sig. Förändringen kan accelereras med ett någorlunda passande bolagsförvärv.

På samma sätt kan ett gäng avhopp (brain drain), en större kundförlust eller allmän stiltje leda till att ett bolagsförvärv krävs för att på kort tid vända de anställdas tillförtro och syn på den egna arbetsgivaren. Det sagt, visst finns det fortfarande ”match made in heaven‘s”. Men det finns även andra anledningar.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.