Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Sju råd till dig som är influencer

För att undvika sju svåra år ger Hampus Knutsson influencers sju goda råd. Varför sju råd? ”Siffran sju har en magisk betydelse i flera olika kulturer och sägs föra med sig tur. Det kan branschen behöva i tider som dessa”, skriver Hampus Knutsson.

Publicerad: 15 november 2022, 08:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Fredrik Wennerlund


Ämnen i artikeln:

OpinionNyheterHampus KnutssonInfluencer

Fram tills alldeles nyss har det varit närmast något magiskt som omslutit svenska influencers. Rosa moln och massor av pengar på kontot! Följarskaror som exploderat, innehåll som exponerats, kändisskap som expanderat och bolag som exekverat. Men kritiken har tilltagit i takt med tillväxten. Stories som saknar reklammärkning, marknadsföring som riktar sig till barn, barn som används i reklamsammanhang, innehåll som skapar ett snedvridet skönhetsideal och den empatilösa filmen med den utslagna mannen utanför influerarens portuppgång. Det är bara några aktuella exempel. Debatterna har varit många och ganska långa. 

När det smäller ser vi företag som numera snabbt klipper banden och hoppar av samarbeten – historiska inlägg ska raderas för att minska kopplingen mellan bolag och person. Exemplen på influerares klavertramp har tilltagit det senaste året och inte minst den senaste månaden. Och det är ingen vacker bild som målas upp. 

LÄS MER: Efter kritiken mot Margaux Dietz – nu bryter flera annonsörer samarbetet med influencern 

Nyligen skrev Staffan Dopping från mediehuset Kvartal på Twitter: ”Ja det vore väl toppen om #Margauxgate ledde till att fler i landet intog ståndpunkten att det är något gravt osunt med den eländiga influencer-trenden. Affärsidén att ”göra content” av det som ska föreställa privatlivet är vägen till helvetet.”

Man skulle nog med fog kunna säga att influerarbranschen är något av en bransch i kris. Därför kommer här sju råd till influerare för att minimera risk och undvika kris – för att i längden kunna fortsätta skapa personligt och kommersiellt innehåll som håller måttet: 

1. Den bästa krishanteringen är att göra rätt från början. Det går inte att se allt som händer i livet genom en kameralins på telefonen. Alla seriösa influerare är sina egna ansvariga utgivare och självklart borde de ha en utomstående person som kan bedöma publiceringens rimlighet utifrån journalistiska principer. Då kan många problem undvikas.

2. Publicera mer personligt innehåll. Flöden som översköljs av kommersiella budskap kommer sakta men säkert att devalvera sin egen trovärdighet. 

3. Låt värderingarna styra kommersiella samarbeten, inte pengarna i sig. För att skapa en långsiktigt hållbar affär i dagens medieklimat krävs det att man står för något – det går inte att sälja sitt flöde till allt och alla.

4. Stick ut, gör något annorlunda och gör något nytt. Affärsmodellen som den ser ut i dag kommer inte att se likadan ut i morgon. Vill du bli framgångsrik i dag så måste du hitta morgondagens affärsmodell – helst i går.

5. Gör inte reklam för något du inte står för – det kan bli dyrt i slutändan! Och begränsa möjligheterna till nya samarbeten som du som influerare ställer dig bakom.

6. Märk inläggen enligt konstens alla regler – följarna är inte dumma och det går inte att luras. 

7. Läs boken Badfluence av Yasmine Winberg och Julia Lundin och fundera på vilket ansvar du har och tar för det innehåll du delar och tjänar pengar på? 

Varför sju råd? Siffran sju har en magisk betydelse i flera olika kulturer och sägs föra med sig tur. Det kan branschen behöva i tider som dessa. Det finns många exempel där den magiska siffran förekommer; siffran sju anses vara helig och stå för fullkomlighet. Gud ska ha skapat världen på sju dagar, Josef talade om sju magra och sju feta år och Jesus yttrade sju ord på korset. Dessutom är dödssynderna sju. De sju kontinenterna är omslutna av de sju haven. Regnbågen består av sju färger och veckan har sju dagar. Det finns alltså fler än sju anledningar att lyssna på råden och vidta åtgärder för att producera innehåll som skapar både engagemang och värde och i förlängningen en hållbar affärsmodell. Annars väntar sju svåra år för influerare….

Hampus Knutsson
Krisexpert och grundare av Wings PR

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev