Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Ska vi jobba eller snacka arbetsprocesser?

Publicerad: 3 september 2018, 11:42

Björn Rietz var i början av 90-talet med och grundade reklambyrån Paradiset.

Rigorösa strukturer är livsviktiga när man bygger sjukhus men på en reklambyrå riskerar de att ta död på kreativiteten, skriver Björn Rietz.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Tänk dig att du har ansvaret för att bygga ett universitetssjukhus. Ett monumentalt under av modern teknologi där de allra svårast sjuka ska behandlas och där man driver medicinsk spjutspetsforskning. Utan rigorösa strukturer samt kontrollerande processer skulle projektet krascha redan innan första patienten rullats in. Mastodontuppdraget väntas pågå i femton år. Och involvera hundratals skilda kompetenser, från arkitekter och antropologer till ingenjörer och kranförare. Tusentals delar och moment måste docka in i varandra med minutiös precision. Det måste få ta sin tid.

Nu har längtan efter den process-styrda metodiken smugit sig in i reklambranschen. Du hör det allt oftare: "Vi måste ges avgränsande strukturer och få till tydliga processer, annars vet vi inte vad vi ska göra." Det låter ju bra. Ordning och reda, löning på fredag, liksom.

Men det rimmar illa med karaktären på ett litet eller mellanstort kunskapsföretag som säljer talang per timme. Hur ofta får din byrå ett uppdrag med långa, fullt ut betalda, ledtider för research, inläsning, strategi, konceptutveckling, presentation och produktion? Jag misstänker att det är ungefär lika vanligt som imamer på pridefestivaler.

Faran med strukturer och processtyrda flödesscheman är, utöver att de tar lång tid att få på plats och därför snabbt blir inaktuella, att även projekten drar ut på tiden. Vi som inte bär sjukhusbyggarens samhällsansvar på våra axlar, har inte betalt för den lyxen. Vi behöver uppträda snabbfotat och agilt där vi frigör extra kraft när den behövs. Vi ska vara ena jävlar på att ta bollarna på volley eller åtminstone på uppstuds. Vårt bollsinne utgörs främst av vår kreativitet i samspel med vår erfarenhet. Som inom all sport blir vi bara bättre ju mer vi tränar på momenten.

Många av oss trivs med det. Vi har sökt oss till en dynamisk bransch därför att den passar oss. Ges vi inte utlopp för vår förmåga att tänka nytt och snabbt nödgas vi finna den någon annanstans. Annars ruttnar vi. En vän till mig som är vd på ett större it-företag är också en grym kappseglare. Till vardags umgås han med affärsplaner, analyser och budgetunderlag. För detta finns strukturer färdiga. På frågan varför den här Gotland runt-seglaren älskar att kappsegla, svarar han: "Frånvaron av strategi, på havet handlar det bara om taktik. Du kan ha storstilade planer, men plötsligt vänder vinden och du måste tänka om. Riktningen är given, du vet vart du ska, men vägen dit är helt oberäknelig."

En viss logisk process har branschen alltid haft. Ett uppdrag kommer in och man tar reda på förutsättningar, gör research och drar i gång det kreativa arbetet. Rollerna är givna; vi vet vad som förväntas av oss. Om den processen inte är nog för dig, kanske du borde överväga att använda din begåvning inom en annan bransch. På en dynamisk reklambyrå riskerar du att bli lika nöjd som en vegan på Scan.

Blir då inte jobben sämre när vi skapar på volley? Inget tyder på det. Tvärtom har bejublade koncept uppstått när man litat till den skapande människans förmåga att kreera i ögonblicket. Som Ica-Stig, "Whass-up" (Budweiser), Absolut Vodka (designen), "The man your man could smell like" (Old Spice), "Just do it" (Nike) ...

Strukturer borgar inte för att vi blir bättre. Inte heller finns det fog för talet om att man behöver tid för att hämta inspiration. Lusten uppstår i själva skapandet. Oftast är det tvärtom en fördel med lite kort om tid. En bra kreatör behöver trots allt bara två ord för att få inspiration: deadline imorgon.

Björn Rietz, copywriter

bjorn@rietz.se

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.