Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Skansens pr-hantering av förrymda Sir Väs hade kunnat bita dem i rumpan

Att en giftorm rymt från Skansen har nog inte undgått en enda svensk. Skansens hantering av medieuppbådet har varit självsäkert och kaxigt – men är det rätt läge att försöka samla pr-poäng i en situation som riskerar att bli en kris? Det frågar sig Alice Hedin, kriskonsult på Wings PR.

Publicerad: 28 oktober 2022, 12:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ormen på bilden är inte Sir Väs.

Foto: Fredrik Wennerlund / oneclearvision


Ämnen i artikeln:

OpinionSkansenKrishanteringNyheter

Trots kriget i Ukraina, en stundande energikris, skenande inflation och sjunkande bostadspriser har veckans största nyhet kretsat kring något helt annat, nämligen jakten på den förrymda ormen Sir Väs. Med en klackspark krishanterar Skansen kungskobrans flykt genom att döpa om rymlingen till Houdini – men allt eftersom tiden gick anammade ormen sitt nya namn som utbrytarkung och namnbytet höll på att bita Skansen i rumpan. För hur kul är det egentligen med en två och en halvmeters giftorm på rymmen? 

I lördags plingade telefonen till – nyhetsfrenzyn om Sir Väs hade börjat. Hans listiga flykt genom en taklampa förundrade både ormexperter och oroliga besökare. Snabbt döptes ormen om till Houdini efter den världskända utbrytarkungen. Kreativt och roligt. Från en början var Skansen självsäkra att ormen inom kort skulle återfinnas, men i takt med att Sir Väs inte kom till rätta så började oron hos besökare och boende på Djurgården att öka – helt rimligt med tanke på att Sir Väs råkar vara en kungskobra, världens största giftorm. 

Häromdagen publicerade Expressen en artikel om Lars Liedegren som för tre år sedan fick ena armen avbiten av en av Skansens krokodiler i samband med en kräftskiva. Han har följt rapporteringen om Sir Väs och föreställde sig ett scenario som skulle kunna sluta med värre konsekvenser än i hans egna fall, exempelvis om ormen kommer i kontakt med ett barn. Kanske sätter Expressen och Liedegren fingret på en större fråga – nämligen Skansens upprepade säkerhetsproblem. 

LÄS OCKSÅ: Ikea kampanjar på giftormen Sir Väs rymning från Skansen 

Men efter den andra stora säkerhetsincidenten på bara tre år valde Skansen att hantera flykten med en klackspark – kaxigt och självsäkert. Men är det verkligen rätt läge att försöka samla in pr-poäng i en situation som i realiteten håller på att utvecklas till en kris? Idag kom tack och lov nyheten att Sir Väs, a.k.a. Houdini, har blivit lokaliserad efter sex dagar på rymmen. Med hjälp av ett team från Tullverket kunde ormen hittas och förhoppningsvis är han snart tillbaka i sitt förstärkta terrarium. 

Men vilka lärdomar kan man då dra från Sir Väs flykt? 

Långsamt och rätt i stället för fort och fel. Den bästa krishanteringen är som bekant att göra rätt från början. I vissa fall kan det innebära att inte starta ett samarbete med en kontroversiell profil eller i andra fall att ha lampor som en orm inte kan tränga sig förbi. 

Liten tuva välter ofta stora lass – så även i media. Underskatta inte de små problemen och fokusera på att lösa dem. För även till synes obetydliga problem kan skapa stora rubriker. De flesta organisationer lyckas identifiera de centrala frågorna och kan styra om sin verksamhet så att man undviker att trampa i de värsta klaveren, men det är de små problemen som ofta jäser till de största surdegarna. 

Slå rätt i ton är A och O när det kommer till krishantering. När är det rätt läge att skoja om ens misstag? Det finns inte ett givet svar på den frågan, men om Sir Väs hade varit en rymling något längre hade Skansen inte kunnat slingra sig utan det hade blivit en giftig historia. 

Alice Hedin
Kriskonsult på Wings PR

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev