Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Skärp er arbetsgivare!

Publicerad: 2 September 2020, 07:44

Kommunikationsstrategen Daniel Ogalde ser fler och fler företag som var svårt att vårda sitt arbetsgivarvarumärke i rekryteringsprocessen.


Ämnen i artikeln:

KarriärEmployer Branding

Det är tuffa tider just nu, åtminstone för många av oss inom kommunikationsbranschen. Sektorn där Covid-19 dragit fram som en medeltida digerdöd och raserat både liv och näringsliv för alldeles för många, mig själv inkluderad. I kristider som dessa när det går hundratals överkompetenta ansökningar per ledig tjänst, blir det uppenbart att fler och fler företag har svårt att vårda sitt Employer Brand.  

För vittnesmålen är inte bara många utan också frustrerande. Allt från dålig till ingen återkoppling, otydliga jobbannonser, röriga intervjuer till skamlöner. Faktorer som delvis kan förklaras med virustider men i längden knappast ursäktas som mer än oprofessionellt. Och i en bransch som vår är det förvånande att arbetsgivare inte ägnar mer tid och kraft åt något så kommunikativt som just Employer Branding.  

Det var här om veckan jag fick besked angående en långt gången rekryteringsprocess jag varit med i. Sedan april har jag deltagit i ett dussintal rekryteringar men antingen sluntit på mållinjen eller fått beskedet att rekryteringen pausats. Istället för en snabb rekrytering som man påstått sig eftersträva dröjde det två veckor innan jag till slut mottog en kortfattad återkoppling via mejl där de tidigare artigheterna skalats bort. Efter tre intervjuer, ett omfattande arbetsprov och inlämnade referenser som man aldrig kontaktat, var rekryteringen avslutad. Tack och hej.

Ett tillvägagångssätt som är alltför vanligt men i längden minst lika kostsamt. Enligt den brittiska arbetsgivarorganisationen Human Links halverar företag som satsar på Employer Branding, sina rekryteringskostnader med nästan hälften samtidigt som uppemot 67% av arbetssökande kan tänka sig gå ned i lön för en välrenommerad arbetsgivare. Råkar ni vara obekanta med begreppet Employer Branding så handlar det i princip om vilket rykte ert företag eller organisation har som arbetsgivare inte enbart bland era nuvarande medarbetare utan även era före detta och inte minst potentiella anställda. En slags influencer marketing om man så vill i synnerhet när drygt 78% av arbetssökande önskar en arbetsgivare med gott rykte. En tendens som ökar bland yngre generationer.   

Som sagt, det är tuffa tider just nu och det sista man kanske borde göra som arbetssökande är att vara den där jobbiga typen, den som kritiserar, den som är obekväm. Men att gång på gång se arbetsgivare slösa min och många branschkollegors tid och kraft, i synnerhet i kristider som dessa, är sorgligt men framför allt skadligt för en bransch som redan genomgår ett stålbad. 

Daniel Ogalde
Kommunikationsstrateg, skribent, debattör

Ämnen i artikeln:

KarriärEmployer Branding

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.